Fordon

Världens längsta undervattenstunnel till beslut

Bygget av världens i särklass längsta järnvägstunnel under vatten blir en punkt när den kinesiska folkkongressen samlas.

Publicerad

En snabbtågstunnel under Bohaybukten i nordöstra Kina kommer att med råge ställa de nuvarande längsta undervattenstunnlarna för tåg i skuggan.

Den kinesiska tunneln blir närmare 125 km lång, att jämföra med världens i dag längsta motsvarigheter, Eurotunnel och japanska Seikantunneln, som är omkring 50 km långa.

Med Bohaitunneln kan restiden mellan städerna Dalian och Yantai förkortas till under en timme. Idag tar en båtresa omkring 8 timmar. Att köra runt Bohaibukten är en resa på 1400 km.

Tunneln har diskuterats tidigare. Men uppgifter i kinesiska medier talar om att ett beslut nu skulle kunna fattas, och att tunnelbygget skulle starta under den 13:e femårsplanen, som löper mellan åren 2016 - 2020.

Byggtiden uppskattas till tio år, vilket kan uppfattas som optimistiskt - det tog åtta år att bygga den europeiska kanaltunneln, men då hade bygget stoppats vid tidigare tillfällen.

Kostnaderna för bygget har uppskattats till mellan 270 och 350 miljarder kronor.

Den kinesiska folkkongressen inleder sitt möte i morgon torsdag.