Fordon

Utsläppsfria fartygets räckvidd ska bli 7 400 km

Sju år efter att de lanserade sin sin utsläppsfria katamaran Energy Observer så presenterar det franska konsortiet nu ett lastfartyg där man har omsatt sina tidigare lärdomar. Foto: Energy Observer

Vingsegel och vätgas står för framdrivningen. 120 meter långa Energy Observer 2 ska kunna frakta 240 containrar.

Publicerad Senast uppdaterad

Den franska katamaranen Energy Observer genomförde under flera år en segling jorden runt för att demonstrera sin teknik. Under färden framställde farkosten sin egen vätgas via elektrolys av havsvatten. Energin kom från vind och solkraft.

Sju år senare presenterar det franska konsortiet Energy Observer 2. Konceptet är ett lastfartyg där man har omsatt lärdomarna från katamaranen  till ett fartyg i större skala.

Den elektriska framdrivningen kompletteras av fasta vingsegel från företaget Ayro. Det är den senaste versionen av deras Oceanwings, som får en sammanlagd yta på 1 450 kvadratmeter.

Bränslecellssystem om 2,5 MW

Till detta kommer ett bränslecellssystem om 2,5 MW. Kyltankarna rymmer 1 000 kubikmeter flytande väte, vilket motsvarar 70 ton. Det rapporterar Offshore Energy

Utöver att erbjuda utsläppsfria transporter så ska de genomföras med en hög grad av autonomi. Och projektet har lockat en rad samarbetspartners, bland andra det franska containerrederiet CMA CGM, marinarkitekterna LMG Marin, samt vätgasexperterna Air Liquide och Bureau Veritas, skriver the Maritime Executive.

Fakta

Längd: 120 meter

Bredd: 22 meter

Djupgående: 5,5 meter

Dödvikt: 5 000 ton

Containrar: 240 TEU

Kommersiell hastighet: 12 knop

Räckvidd: Upp till 4 000 sjömil (7 408 km)

Elektrisk framdrivning: 4 MW