Fordon
Utredare: Planet exploderade inte i luften
Dykare bärgar delar av flygplansvraket från Sriwijaya Air, som störtade i närheten av Indonesiens huvudstad Jakarta i lördags. Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT
Flygplanet som störtade i havet utanför Jakarta i lördags var sannolikt intakt och bröts sönder först när det träffade vattenytan.
Det är med andra ord inte troligt att det exploderade i luften, enligt Indonesiens nationella transportsäkerhetsnämnd (KNKT).
– Vi kan inte säga det med säkerhet, men vrakdelarna är spridda över ett område som inte är allt för stort. Om det hade exploderat i luften skulle vrakdelarna ha varit utspridda över ett större område, säger haveriutredaren Nurcahyo Utomo till nyhetsbyrån Reuters.
Flygplanets så kallade svarta lådor har lokaliserats och dykare ska under måndagen försöka bärga dem. Förhoppningen är att informationen som de innehåller, inspelningar från cockpit och flygdata, ska göra det möjligt att förstå vad som hände när planet kraschade i lördags.
Flög från Jakarta på väg mot Pontianak
62 personer fanns ombord när Boeing-planet från indonesiska Sriwijaya Air störtdök till synes oförklarligt fyra minuter efter att ha lyft från Jakarta i lördags. Det var på väg mot Pontianak på Borneo och myndigheterna tror att inrikesplanet kraschade i närheten av ön Laki.
Enligt flygspårningssajten Flightradar24 hade planet nått en höjd på över 3 300 meter innan det plötsligt snabbt tappade höjd och även kontakten med flygledningen.
Planet verkade avvika från sin avsedda kurs kort före den försvann från radarn, enligt transportministern.Kvarlevor och flygplansdelar har bärgats från havet. Samtliga ombord var indoneser, enligt myndigheterna, varav tio av dem var barn.
Det nu aktuella planet från Sriwijaya Air är en Boeing 737-500.
Senaste kontakten med planet var vid klockan 14.40 lokal tid, klockan 08.40 svensk tid. Om allt gått som det skulle hade planet nått Pontianak vid 10-tiden svensk tid.
Flygsäkerheten i Indonesien har länge haft dåligt rykte, och under många år var landets flygbolag inte välkomna i EU och USA.
Fakta: Flygsäkerhet i Indonesien
Händelsen utanför Jakarta är den tredje stora flygkraschen på drygt sex år i landet.
Före lördagens krasch hade 697 människor omkommit i landet under perioden, i händelser med både privata och militära plan. Det gör Indonesien till världens dödligaste med avseende på flygolyckor, enligt Aviation Safety Networks sammanställning.
Från 2007 till 2018 förbjöd EU indonesiska flygbolag efter en serie krascher och rapporter om dålig tillsyn och underhåll. Mellan 2007 och 2016 sänkte USA sin säkerhetsutvärdering för flygbranschen i landet.
Flygsäkerhetsstatistiken för landet har dock förbättrats de senaste åren, och 2018 gav FN Indonesien en positiv utvärdering.