Fordon
Utmanaren Nikola visar nya bränslecellslastbilen
Nikola Motor Company presenterar sin nya bränslecellslastbil. Foto: Nikola
Nollutsläpp och en snygg design ska utmana Tesla Semi. Nu presenterar Nikola Motor Company sin nya bränslecellslastbil – med sikte på den Europeiska marknaden.
I många sammanhang kallas den amerikanska lastbilstillverkaren för en utmanare till Tesla. Men där Elon Musks lastbil Semi är batteridriven använder Nikola Motor Company vätgas och en elmotor för driften av sina lastbilar.
Nu presenterar bolaget en ny modell med det svenskklingande namnet Tre.
Hybrid-lastbilen är speciellt framtagen för den europeiska marknaden och kommer med ett par olika motoralternativ i spannet mellan 500 -1000 hästkrafter samt två alternativ för drivlinor, 6X2 eller 6X4.
– Den här lastbilen är en riktig skönhet och rätt i tiden för Europa. Den kommer att bli den första europeiska lastbilen med ett nollutsläpp, som ska levereras med redundans när det kommer till bromskapacitet, styrkapacitet, batterier samt bränslecell. Allt som krävs för att det ska vara en äkta nivå 5-autonomi, säger Trevor Milton, vd och grundare för Nikola Motor Company.
Så lång blir räckvidden
Den nya modellen får en räckvidd på 500-1 200 km, och att tanka fullt tar 20 minuter. Körfunktioner och bilens inställningar görs via en 21-tums display och enligt Nikola ska förarhytten mer likna en bil i premiumsegmentet än en lastbilshytt.
Testerna för den europeiska marknaden förväntas dra igång runt 2020. Bolaget är noga med att poängtera att storlek och längd är optimerad för den Europeiska marknaden. Nikola är även i planeringsstadiet för en fabrik i Europa.
Vid lansering kommer man erbjuda ett komplett leasing och köp-program som med ett fast månadspris inkluderar kostnaderna för ägande, inklusive bränsle, garantier och service. Priset är skrivande stund inte fastställt, men hugade spekulanter kan i nuläget reservera lastbilen på bolaget hemsida.
Till år 2028 planerar Nikola att ha mer än 700 aktiva vätestationer över USA och Kanada. Varje station kommer ha 2 000 till 8 000 kg väteproduktion dagligen. Och dessa byggs med teknik från norska Nel, något Ny Teknik har rapporterat om tidigare Nikolas europeiska stationer planeras att vara i gång omkring 2022 och förväntas täcka större delen av den marknaden senast 2030. Även här kommer Nel vara samarbetspartnern.
Det amerikanska bryggeriet Anheuser-Busch, som bland annat distribuerar ölen Budweiser, Stella Artois och Beck, har enligt uppgift redan lagt en order på 800 vätgasdrivna lastbilar. Totalt säger sig företaget ha fått in förhandsorders till ett värde av elva miljarder dollar.
Nikola Tre kommer officiellt att presenteras för allmänheten på Nikola World i Phoenix, Arizona den 16 april 2019.
På vätgasfordon är batterierna utbytta mot en vätgastank och i bränslecellen omvandlas vätgasen till elström, värme och vattenånga. Elströmmen går till driften av elmotorn – värmen och vattenånga ventileras bort. Bränsleceller är dock fortfarande dyra och det finns frågetecken kring deras livslängd.