Fordon
USA:s nya teknik ersätter piloten i stridsflyg
Atari är US Navys nya teknik för nödsituationer. Nu har man framgångsrikt lyckas landa ett F/A-18 Hornet på hangarfartyg.
Det var i slutet av mars som den amerikanska flottan för första gången använde Atari på riktigt. Och nu pratar vi inte om det klassiska tv-spelet från 80-talet utan systemet aircraft terminal approach remote inceptor.
Själva tekniken handlar om att överföra kontrollen från piloten i flygplanet – till landningsoperatören (Landing Signal Officer), en pilot utbildad att guida andra piloter till en säker landning. Denne har sitt nya ”kontor” på kanten av hangarfartyget vilket ger en superbra överblick över det ankommande planet. Själva styrningen sköts med en joystick och till sitt förfogande har operatören realtidsvideo samt data från planets ombordsystem.
– I sak så använder man en liten joystick för att styra ett 18 ton tungt flygplan – och det är lite som att spela tv-spel. Däcket rullade och gungade markant så det var verkligen inte lätt att landa, men vi visade att det är möjligt att använda det här systemet även när förhållandena inte är de bästa, säger Buddy Denham, ingenjör vid Navair och skapare av Atari, i ett pressmeddelande.
Atari är första tekniken som ersätter piloten i riktiga stridsflygplan
Första testet bestod av tre så kallade ”waveoffs”, där planet nästan landar – för att slutligen genomföra en riktig landning. Planet i som användes var ett riktigt stridsflyg av typen F/A-18 Hornet. Och testet skedde samtidigt som hangarfartyget genomförde ”vanliga sysslor”.
– Det var lite nervöst eftersom sjöförhållandena var så dåliga, men jag är riktigt imponerad över landningsoperatörens förmåga att sätta ner mig, säger löjtnant John Marino, den första piloten att bli fjärrlandad i ett Hornet-plan.
Amerikanska flottan har testat olika system för fjärrstyrning i flera år, men då har det handlat om drönare eller testflyg – inte riktiga stridsflyg. Atari-systemet är förvisso framförallt till för att hantera landning av obemannade flygplan – men skulle kunna vara en sista nödlösning i de fall en pilot skadas eller sätts ur spel.
– Vi har inte obemannade fartygsbaserade fordon i flottan i dag, men de är på gång. Det här är en potentiell alternativ landningsmetod och vårt system fungerade utmärkt, säger flygingenjören Dan Shafer.
Och nu när man visat att man klarar av att genomföra den svåraste av manövrar, landning på fartyg, verkar steget till total fjärrstyrning inte allt för stort. Om det innebär att nästa generation stridsflyg kan agera både med och utan ombordpilot återstår att se.