Fordon
Uppstickarens teknik ska driva Fords kommande elbilar
Biljätten är den senaste investeraren i omtalade Rivian. Drivlinan och bottenplattan från uppstartföretagets pickup ska sitta i Fords framtida elbilar.
Det har gått tio år sedan RJ Scaringe drog ingång Rivian. 2018 presenterade han bolagets första elbil, och pickupen R1T gjorde ett enormt plask – detta i en sektor där nyheterna kommer tätt och konkurrensen är knivskarp.
Modellen tände inte bara en eld under baken på Elon Musk, som har skyndat på utvecklingen av Teslas pickup. Förra året investerade Amazon nära 6,5 miljarder kronor i Rivian, med förhoppningen om att kunna använda R1T för sina leveranser. Nu är det Ford som meddelar att de investerar en halv miljard dollar, motsvarande drygt 4,7 miljarder kronor, i Rivian.
Tidigare har Ford flaggat för att man ska lansera en batteridriven version av sin mångåriga storsäljare, pickupen F-150. Dessutom har biltillverkaren visat upp en eldriven crossover med inspiration från Mustangen. Modellerna utgör en del av Fords satsning på 104 miljarder kronor riktat mot elektrifierade fordon.
Nu är tanken att Ford ska basera efterföljande elbilar på Rivians drivlina samt plattform – en skateboard-design i likhet med exempelvis Polestars lösning. Enligt The Verge har dock Ford ännu inte bestämts sig för exakt vilka fordon det kommer bli.
Rivians första pickup kan lasta 800 kilo och dra upp till fem ton. Samtidigt gör R1T 0–100 på runt tre sekunder. Nu jobbar tillverkaren även på en andra modell. R1S är en suv med plats för sju passagerare. Den kommer accelerera lika snabbt som syskonet, och ha en maximal räckvidd på omkring 64 mil.
Många tror på tillverkarens framtid. Innan Fords investering har Rivian även fått loss 4,2 miljarder från saudiska Abdul Latif Jameel, japanska Sumitomo Corp och Londonbaserade Standard Chartered Bank.