Fordon

Uppstickaren: Waymo och Uber satsar på fel teknik

Enligt Wayve har storspelarna som Waymo och Uber (bilden) plöjt ner enorma mängder tid och pengar i att utveckla fel teknik. Foto: Uber
En ”äkta självlärande maskin-algoritm” – det är enligt uppstartsbolaget Wayve vad som skiljer dem från drakar som Waymo och GM. Foto: Waymo/ Wayve

Ai är det som gör självkörande bilar verkliga – inte sensorer. Det menar brittiska Wayve som nu ska knäppa de stora aktörerna på näsan. ”Vårt inlärningsbaserade kommer att vara säkrare i okända situationer”, säger Amar Shah, vd på företaget.

Publicerad

En ”äkta självlärande maskin-algoritm” – det är enligt uppstartsbolaget Wayve vad som skiljer dem från drakar som Waymo och GM inom självkörande teknik. För enligt företaget är problemen med självkörande bilar framförallt ai-relaterade.

Om en autonom bil, i ordets sanna bemärkelse (att den kan navigera säkert oavsett rådande miljö), ska bli verklighet är en ”självutvecklade” ai central. Alltså mindre beroende av kartdata och ”mappning” – och mer intelligens

– Istället för att handbygga vår lösning med hårda regelbaserade system, så siktar vi på att bygga in datadriven maskininlärning i varje lager som lär sig av erfarenhet istället för att ges simpla ”if-satser”. Vårt inlärningsbaserade system kommer att vara säkrare i okända situationer än regelbaserade system som kommer att bete sig oförutsägbart i situationer de inte har upplevt tidigare, säger Amar Shah i en intervju med Techcrunch.

Enorma mängder tid och pengar

Enligt Wayve har storspelarna som Waymo och Uber plöjt ner enorma mängder tid och pengar i att utveckla och designa ett regelbaserat system som de i förhand försöker testa i alla möjliga och omöjliga scenarios. Detta samtidigt som man hänger på fler och fler sensorer.

Problemet är enligt Wayve att konkurrenternas system förvisso kan producera fantastiska resultat i dessa specifika och extremt smala fall som de utformats för – men på längre sikt är vinsten inte lika självklar.

– För tillfället har teknikjättarna bilar med många olika sensorer. Deras inställning är att ha fler och fler sensorer för att kunna genomföra allt svårare körning. Men om jag ber dig att genomföra en atletiskt utmanande hinderbana, exempelvis Ninja Warrior, då hjälper det inte att ha fler ögon. Det du behöver är bättre koordination, det är kopplingen mellan hjärna och muskler som är den begränsande faktorn. När det kommer till körning, är det hur du använder sensorinformationen som är nycken – inte antalet kameror, radar och lidars, säger Shah.

Har satsat på ai från början

Och här menar Shah att de ligger mycket bättre till. Istället för att försöka bygga vidare på ett tekniskt felaktigt spår – har de från början satsat på rätt sak. Ai.

– Hur ska Alphabet [Waymos moderbolag reds.anm] kunna säga till sina aktieägare: ’vi har investerat x miljarder dollar i Waymo, men nu skrotar vi den biten och anställer mer ai-folk för att lösa körningen’, säger han.

Om det är så att Wayve är inne på rätt spår (Ubers krock kan vara ett tecken på det) innebär detta att den hets över datainsamling som råder – är av föga värde.

– Vi satsar på teknik som förstärkt- och imitationsinlärning och tror att maskininlärning kommer att ge genombrottet som gör att vi kan leverera självkörande fordon till alla – överallt, säger Alex Kendall, medgrundare och teknikchef på Wayve i ett pressmeddelande.