Fordon

Uppgraderar tåglinje – för en minuts kortare resa

Foto: JR East

Ett tvåårsprojekt som ska mynna ut i en tidsvinst på en minut. I Japan storsatsar East Japan Railway Company på en av sina linjer.

Publicerad

Japanska tågbranschens enorma effektivitet, höga hastigheter och punktlighet är en förbild för omvärlden och något som ofta förs på tal när det diskuteras fördelar med tåg. Men det är inte bara snabbtåg som öriket har bemästrat. Även regionaltåg som kör i mer modesta hastigheter har samma högt ställda krav.

Och nu ska JR East, se till att ytterligare höja nivån. Detta då man ska uppgradera sträckningen mellan Ueno och Omiya.

Projektet som kommer att ta två år har som mål att förbättra sträckan vilket ska innebära att man kan höja hastigheten på tågen, från 110 km/h till 130 km/h. Detta så att resan går en hel minut snabbare.

– Även om vi bara reducerar tiden med en minut är det ett stort steg för att öka antalet passagerare, säger en talesperson för JR East till japanska tidningen Nikkei.

Skälet till att det i dagsläget inte går att köra snabbare är att boende i samhällen nära spåren är oroade för oljud och vibrationer. Genom att installera mer ljudisolerande paneler så ska man försäkra sig om att hastigheten kan ökas när man passerar.

Det kan verka som ett extremt tilltag för en marginell vinst, men tydligen har JR East försökt hitta en lösning på problemet i årtionden. Och kanske är det just projekt som dessa som gör att japanska tågsystemet tillhör världens bästa.