Fordon

Unga vill både köra och äga bilar

Googles självkörande bil. Foto: Alamy

Bilpooler och självkörande bilar imponerar inte på generation Z, ungdomar födda i slutet av 1990-talet.

Publicerad

I en studie utförd av amerikanska Kelley Blue Book uppgav 97 procent av ungdomarna, med en snittålder på 17 år, att de planerar att ta körkort. 92 procent uppgav att de tänkte köpa bil senare i livet.

Detta överraskade i undersökningen eftersom en allmän uppfattning har varit att unga människor skulle föredrag bildelningstjänster som Uber eller Lyft eller andra typer av bilpooler.

Generation Z utgör idag närmare en fjärdedel av den amerikanska befolkningen och om bara fyra år kommer denna generation ha en köpkraft på flera tusen miljarder dollar. En bedömning är att denna generation kommer att vara mer noggrann med hur den använder sina pengar, vilket skiljer den från den s k millenniegenerationen, generation Y, som föddes under 1980-talet.

Bilmärken som generation Z i USA rankar högt är Ford, Chevrolet, Honda, Toyota och Jeep. Dessa märken anses pålitliga, praktiska och traditionella.

En uppfattning hos generation Z som överraskade var att 72 procent anser att det är så viktigt att äga sin bil att man kunde tänka sig att avstå från sociala medier i ett år. 63 procent skulle avstå från nya kläder i ett år och 33 procent kunde tänka sig att avstå från sin mobiltelefon i ett år för att kunna äga sin bil.

Vidare anser den unga generationen att det är viktigare att en bil är bränslesnål för att den då blir billigare i drift än att den skulle minska växthuseffekten.

I generation Z saknar 65 procent tilltro till att teknik alltid fungerar, och 41 procent tror inte att självkörande bilar kan köra lika bra som människor. Men 47 procent i undersökningen önskar att de flesta bilarna är självkörande om tio år.