Fordon
Unga väljer snabbt internet före bilar
Snabbt internet är viktigare att lägga pengar på än bilar, visar studier i USA. Bilindustrin är oroad.
Gruppen unga människor födda mellan 1981 och 2001 köper inte bilar i samma utsträckning som yngre människor gjorde förr. Det visar undersökningar gjorda av flera konsumentorganisationer i USA.
Den gamla föreställningen att bilen är symbolen för frihet stämmer inte längre. Den yngre generationen hittar sin frihet genom andra kanaler.
Efter de ekonomiskt tuffa åren sedan 2007, då bilförsäljningen sjönk från en årsförsäljning på omkring 16 miljoner bilar har den amerikanska marknaden återhämtat sig någorlunda. I år väntas försäljningen ligga på 14 miljoner bilar.
Men skillnaden på två miljoner misstänker fler bilanalytiker ligger i minskad försäljning till den yngre generationen. Lågavlönade unga vill varken dra på sig utgifter för bil, och än mindre för försäkringar, reparationer, parkeringsavgifter och bränsle.
Andelen 20 - 24-åringar som har körkort sjönk 2010 till 81 procent jämfört med 92 procent för samma åldersgrupp 1983, säger Michael Sivak vid University of Michigan Transportation Research Institute till tidningen Detroit News.
En ökad inflyttning till städer, svag ekonomi och utvecklingen av internet har ändrat kulturmönstret, konstaterar Sivak.