Fordon Underjorden håller växlarna isfria Varmt vid växeltungan. Flytande koldioxid i botten av röret förångas och stiger mot rörets topp. Vid kallt väder kondenseras gasen och rinner tillbaka på insidan av röret. En metod att hålla järnvägsväxlar isfria med hjälp av koldioxid som värms i underjorden ska testas i vinter. Håkan Abrahamson Publicerad fredag 22. oktober 2010 - 15:16 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Nederländska företaget Pintsch Aben, som i många år tillverkat avisningssystem för järnvägar, har tillsammans med Bayerns centrum för tillämpad energiforskning utvecklat en metod att hålla växlarna fria från is utan att de värms av el eller gas. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ växel fordon snöröjning
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.
TECH Bin kan sätta stopp för Metas planer på AI-datacenter Facebook-ägaren Meta med Mark Zuckerberg i spetsen har planer på att bygga ett datacenter för AI i USA som ska drivas av energi från kärnkraft. Men planerna har stött på patrull, rapporterar Financial Times.