Fordon Underjorden håller växlarna isfria Varmt vid växeltungan. Flytande koldioxid i botten av röret förångas och stiger mot rörets topp. Vid kallt väder kondenseras gasen och rinner tillbaka på insidan av röret. En metod att hålla järnvägsväxlar isfria med hjälp av koldioxid som värms i underjorden ska testas i vinter. Håkan Abrahamson Publicerad 22 okt 2010 kl 15.16 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Nederländska företaget Pintsch Aben, som i många år tillverkat avisningssystem för järnvägar, har tillsammans med Bayerns centrum för tillämpad energiforskning utvecklat en metod att hålla växlarna fria från is utan att de värms av el eller gas. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ växel fordon snöröjning
TECH Klart: Ericsson landar mångmiljardavtal i Indien Ericsson förlänger samarbetet för 4G och 5G-lösningar i Indien.
ENERGI Skulderna i Northvolts konkursade dotterbolag högre än tidigare känt Skulderna i Northvolt Expansions konkurs i oktober uppgick till 6,9 miljarder kronor – varav 5,7 miljarder till leverantörer.