Fordon
Ukrainas elmotorcyklar kör pansarvärnsrobotar
I kriget mot Ryssland använder försvararna ukrainska elcyklar och elmotorcyklar. Deras Delfast fraktar anti-tank vapen på ”pakethållaren”.
Ett starkt motstånd förvandlade Rysslands utdragna invasion av Ukraina till ett konventionellt krig med distinkta fronter, som dessutom omfattar alla vapenslag. Men på slagfältet introduceras även ny teknik, och den är inte bara militär.
Ett otippat tillskott kommer från det ukrainska företaget Delfast, som tillverkar elcyklar och elmotorcyklar.
Tidigare har mexikansk polis anammat deras elcykel Top Cop e-bike, där elmotorn på 5 kW ger en toppfart på 80 km/h – med en räckvidd på 280 km tack vare ett batteripack på nära 3,5 kWh, skriver Electrek.
Även Ukrainas försvarsmakt använder Delfasts potenta elcyklar, tillsammans med andra tvåhjuliga elfordon – bland annat elmotorcyklar från ukrainska Eleek, skriver Electrek.
Nu cirkulerar bilder på en modifierad Delfast där soldater har spänt fast en transportlåda för en NLAW (next generation light anti-tank weapon) på ”pakethållaren”.
Elcykel med räckvidd på 320 km
De pansarskott 86 som Sverige skickade till Ukraina lämpar sig bäst för pansarskyttefordon och andra lättare fordon. Men en NLAW slår utan problem ut tunga stridsvagnar. Vapnet kan bland annat avfyra OTA-projektiler (overfly top-attack) som exploderar ovanför stridsvagnen med en riktad sprängverkan ner i tornet.
Enligt Electrek har den elcykel som syns på bild en räckvidd på 320 km, och med en vikt under 13 kg bör en NLAW inte påverka kapaciteten allt för mycket. I likhet med polis-cykeln är topphastigheten 80 km/h. Det ska sägas att även andra länders arméer tittar på att använda elcyklar, bland annat i Norge, Nya Zeeland och Australien.