Fordon

Ukraina ska återskapa förstörda jätteflygplanet

Den ukrainska regeringens kostnadsberäkning för att återskapa An-225 skiljer sig markant från kalkylen gjord av Antonovs moderbolag. Foto: Yevgen Kotenko
Antonov AN-225 innan den förstördes. Foto: Debbie Hill/UPI/Shutterstock

Transportflygplanet fanns bara i ett exemplar, som förintades i en rysk attack. Nu säger president Zelenskyj att bygget av en ny An-225 är nödvändigt för Ukrainas image.

Publicerad

Under 1980-talet skapade Ukraina världens största transportflygplan, avsedd för att frakta Sovjetunionens raketdelar. Utöver flottan av de enorma An-124 så byggde flygplanstillverkaren Antonov ett exemplar av sin plusmodell An-225, med kapacitet att ta 225 ton last.

Det genomförde sin första flygtur 1988 men flygplanet togs i tjänst först 2001. Och även om maskinen med smeknamnet Mriya har tillbringat långa perioder på marken så hoppade An-225 exempelvis in under pandemin och körde medicinsk utrustning. 

Men i februari förstördes Mriya i en rysk attack mot flygplatsen i Hostomel, där flygplanet stod parkerat för underhåll. Skadorna var för stora för att jätten skulle kunna räddas, men någon månad senare drog Antonov igång en crowdsourcing-kampanj för att återskapa An-225.

Förlusten av vad som ingenjörsmässigt har varit nationens mest högprofilerade produkt är ett slag mot Ukrainas stolthet, och i samtal med studenter sade president Volodymyr Zelenskyj att en återuppbyggnad inte var en fråga om pengar – utan om landets image. Det skriver Interesting Engineering.   

Priset för en komplett An-225: 7,8 miljarder kronor

Tidigare har den ukrainska regeringen beräknat att det skulle kosta cirka 7,8 miljarder kronor att skapa en komplett An-225 med utgångspunkt från den existerande flygkroppen till det andra exemplar som initialt planerades i produktionen på 1980-talet. Antonovs statsägda moderbolag Ukroboronprom tror dock att kostnaden snarare kommer att landa på drygt 29 miljarder kronor, med fem års arbete innan flygplanet är i luften.

An-225 hade ett vingspann på 88,4 meter – och sex jetmotorer som vardera utvecklade 229 kN krävdes för att lyfta lasten plus flygplanet, som i sig vägde 285 ton. Föremål som inte rymdes i den 84 meter långa flygkroppen kunde placeras ovanpå flygplanet, och hela ekipaget rullade på 32 hjul.

Stratolaunch har förvisso ett större vingspann och kan ta en last på 250 ton, men det flygplanet är inte avsett för godstransporter utan är en testplattform för hypersoniska farkoster.