Fordon

Ubåtsförhandlingarna fortsätter

Ubåtsförhandlingarna mellan Kockums ägare Thyssenkrupp och Försvarets materielverk fortsätter. Krismötet i Tyskland i går var konstruktivt, enligt bägge parterna.

Publicerad

Ett konstruktivt möte. Så säger man i dag såväl inom Försvarets materielverk som på Kockums efter högnivåmötet i Düsseldorf på onsdagen.

Det parterna förhandlar om är ett kontrakt om att slutdesigna den nya svenska ubåten A26, värt cirka en miljard kronor.

Med på mötet var i går den svenske generaldirektören för FMV Gunnar Holmgren samt chefen för marina avdelningen där Andreas Olsson.

Från Thyssenkrupp deltog bland annat affärsområdeschefen Olaf Berlien och Kockums vd Ola Alfredsson.

–Det var ett bra möte, där man kom överens om att fortsätta förhandlingarna, berättar Ulf Lindström, presschef på FMV. Mer än så vill han inte kommentera vad som sagts i nuläget.

Enligt honom finns det dock ingen tidsplan nu längre för när förhandlingarna ska bli klara.

Företrädarna för Thyssenkrupp har tidigare varit angelägna om att snabbt komma till skott och har i brevväxlingen med FMV påpekat att deadline för kontraktsskrivningen skjutits upp gång på gång av FMV och att man är trött på att vänta.

–Förhandlingarna fortsätter och tidsramen utökas, säger också i dag Kjell Göthe, informationschef på Kockums i Karlskrona.

Enligt Ulf Lindström står FMV fast vid kravet att 100 procent av designarbetet på den toppmoderna smygubåten ska ske här i Sverige.

Kockums ägare har å sin sida förklarat att man vill förlägga 25 procent av arbetsordern till Tyskland.

FMV vill också ha garantier för att ubåtkompetensen vid Kockums Malmökontor med 250 anställda inte försvinner när bolagsledningen flyttar hela Malmöenheten till Karlskrona under de närmaste åren.