Fordon
Ubåtschans för Kockums i Australien
Collinsubåt. Foto: Kockums
(Uppdaterad) Australien får större möjligheter att använda sig av svensk ubåtsteknik när en ny australisk ubåt ska anskaffas framöver. Det öppnar möjligheter för att Kockums får nya uppdrag när det gäller ubåtsdesign.
Australien har i en överenskommelse med Sverige säkrat rättigheterna att använda svensk undervattensteknik när man framöver ska designa en ny ubåt som klarar oceangående och lång uthållighet.
Landet har i dag sex stycken Collinsubåtar som beställdes 1987 av svenska Kockums AB. De hör till en av världens största konventionella ubåtar och drivs av diesel-elektriska motorer, som därmed är luftberoende.
2009 bestämde man att börja arbeta med ett nytt ubåtsprogram som kallas Sea1000. Målet är att landet skaffar sig tolv nya ubåtar.
Tidningen The Australian skrev den 2 maj att den australiska regeringen nu i ett policydokument (2013 Defence White Paper) har avvisat alternativet att köpa färdigbyggda ubåtar "från hyllan" och att man nu överväger andra möjligheter såsom att själva utveckla en ny ubåt och/ eller att modernisera sina sex Collinsubåtar.
"Vi står inför det största finansieringsprogram eller projekt som Samväldet har sett, sa Australiens försvarsminister Stephen Smith i början av maj, enligt The Australian.
Överenskommelsen som avslöjas i dag av försvarsminister Karin Enström och hennes kollega Australiens försvarsminister Stephen Smith beskrivs utgöra en milstolpe i undervattenssamarbetet mellan länderna.
-Det stora med det kommande avtalet är att det ger möjlighet till fördjupat försvarsmaterielsamarbete mellan länderna inom undervattensområdet. Kockums har ju en fin kompetens som Australien kanske vill utnyttja framöver, säger Anders Sjöborg, chefsjurist, FMV, Försvarets materielverk.
Enligt Sjöborg innebär överenskommelsen i princip att Australien får utökade rättigheter att ta del av den gamla svenska Collinsteknologin, som ägs av FMV. Detta mot att FMV får en viss ersättning av sin australiska motsvarighet.
-Det finns många olika alternativ, man håller på att utvärdera vad man ska göra och gör olika grundläggande studier, konstaterar Anders Sjöborg.
Han bedömer att Australien tänker sig att uppgradera Collinsubåtarna samtidigt som man planlägger en ny ubåtsanskaffning, kanske baserad på Collinsteknik.
-Jag tror att man vill vidmakthålla, uppgradera och göra individerna vassare men det finns också att ett utrymme för en helt nu ubåtstyp, som kan vara baserad på Collins-tänk, säger Anders Sjöborg.
John Ahlmark, pressansvarig på Kockums, säger till Ny Teknik att Kockums har en bra dialog med Australien men att läget är vidöppet. Många olika ubåtsalternativ står till buds för myndigheterna.
-Samtidigt ser vi ju gärna att man använder de kunskaper vi har, kommenterar han.
Överenskommelsen ger också Australien rätt att i viss mån också ta del av den nya svenska ubåtsteknologin, som utvecklats för nya svenska A26. Men bara först efter att FMV ger sitt medgivande.
"Avtalet mellan Australiens Defence Materiel Organisation och Försvarets materielverk möjliggör för svenskt engagemang i Australiens framtida ubåtsprogram och även att bistå med underhåll och utveckling av Collinsklassens ubåtar", skriver länderna i dagens pressmeddelande.
Där uppger man också att de sex Collinsubåtarna beräknas vara i drift i ytterligare 20 år.