Fordon

Tyskt krav på Kockums:

Bygg nya smygubåten

Ubåten A26
Olaf Berlien

Kockums kan tvingas skära ned ytterligare om den svenska regeringen inte tar beslut att bygga den nya smygubåten A26 i höst. Den varningen riktar Olaf Berlien, styrelseordföranden i ägarbolaget, tyska industrikoncernen Thyssen Krupp, till statsminister Fredrik Reinfeldt.

Publicerad

Kockums har under många år hjälpt den svenska marinen att vidmakthålla ett ubåtsförsvar som ligger i framkant i ubåtsutvecklingen.

De gemensamma planerna på att bygga nästa generations ubåt, kallad A26, är ett exempel på detta.

Men Kockums har inte längre råd att bidra med dessa resurser eftersom det innebär att man måste upprätthålla en ”kostsam överkapacitet”.

Så formulerar sig Olaf Berlien i brev till den svenske regeringschefen Fredrik Reinfeldt.

I brevet, som landade på regeringens bord i förra veckan, varnar han för att om ubåtskontraktet med Sverige uteblir måste Thyssenkrupp med nödvändighet skära ned resurserna ifråga om ubåtsbyggande.

Därigenom får det avgörande betydelse för Sveriges möjligheter att vidmakthålla den nuvarande kompetensen inom ubåtsteknologi, skriver Olaf Berlien.

Kockums varslade i våras 130 kollektivanställda och ett 90-tal tjänstemän.

Hur stor andel av de anställda får gå om A26 inte byggs?

–Jag har inga möjligheter att kommentera det, säger Kjell Göthe, presschef på Kockums i Karlskrona.

Han uppger dock att Thyssenkrupp och Försvarets materielverk just nu förhandlar om samtliga delar av konstruktionsfasen av ubåtsprojektet.

Kjell Göthe har tidigare gjort bedömningen att ubåtsbyggandet kommer att kosta svenska staten cirka en miljard kronor.

- Kostnaden beror givetvis på exakt vad man beställer, men i runda tal handlar det om en miljard.

A 26 är en supertyst nätverksubåt som ska klara en mängd olika uppgifter.

Bland annat ska den ha mycket avancerade kommunikationsmöjligheter och vara försedd med en rad miniubåtar som opererar obemannade.

Detaljerna kring hur ubåten är tänkt att konstrueras – själva designfasen – väntas vara avslutad i september i år, enligt Olaf Berlien.