Fordon

Tyskland redo att stödja europeiskt batterikonsortium

Foto: Siemens

Europa måste satsa på fordonselektrifiering. Det menar Tysklands finansminister som under fredagen sa att landet är redo att ge mer bidrag till en europeisk batteriindustri.

Publicerad

I Tyskland är bilindustrin inte bara en stor del av ekonomin – det är även en del av landets dna. Och när vi nu glider över i en allt snabbare elektrifiering av fordonsindustrin så innebär det en ny utmaning. Tidigare vände sig Europas biltillverkare till de enorma underleverantörerna Bosch, Continental och Siemens för att få den nya teknik som skulle hjälpa till att sänka utsläppen. Men elektrifieringen innebär att bilföretagen istället får ett allt större beroende av asiatiska batteritillverkare. Och det oroar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här