Fordon
Tyska satsningen för att slå Tesla – dubbla ellastbilar
Foto: Daimler
Två tunga nyheter samt en rejäl kraftsamling på eldrivna och självkörande lastbilar. Tyska Daimler storsatsar för att slå Teslas kommande el-långtradare Semi. ”Vi är världens största lastbilstillverkare, och vi har för avsikt att vara det även inom eldrivna lastbilar och bussar”, säger Martin Daum på Daimler.
I vintras lanserade Daimler sin första eldrivna distributionslastbil, och även om man var stolta med bedriften – menade tillverkaren att drivlinan inte passade för långa, tunga leveranser. Man ansåg även att Teslas löften om lansering av el-långtradaren Semi 2019 var omöjliga att infria.
– Om Tesla verkligen lyckas leverera på det här löftet så kommer vi uppenbart att köpa två lastbilar. En för att plocka isär och en för att testa. För om det nu skulle hända, så måste vi ha missat något, sade koncernens ansvarige för lastbilsdivisionen, Martin Daum, vid ett pressevenemang i februari.
Men nu, bara månader efter det uttalandet är det annat ljud i skällan. Inte nog med att man anser att den amerikanska uppstickaren inom lastbilsindustrin kan vara på rätt väg – Daimler lanserar själv el-långtradare för fjärrtrafik.
Två nya modeller från dotterbolaget Freightliner
Värstingmodellen blir Ecascadia som är en tung trailerdragare med 730 hästkrafter, batterier på 550 kWh och en räckvidd på cirka 40 mil. En 80-procentsladdning av dessa ska ta mindre än 90 mil och således ge ytterligare 32 mils räckvidd.
Modell nummer två kallas EM2 106 och är en nättare distributionsbil i klassen 9-12 ton totalvikt. Under huven sitter det 480 kusar och batterikapaciteten är på 325 kWh. Denna har en räckvidd på cirka 37 mil och på en timme ska 30 mil till ha återladdats.
Redan i år planeras ett 30-tal bilar levereras till kunder – för att testas i verklig trafik.
Att Daimler, som sa att el-långtradare ligger flera år i framtiden, redan har ett alternativ till Tesla Semi är intressant. Men det är inte det enda som världens största lastbilstillverkare har på gång. Parallellt med utvecklingen av el-lastbilar pågår utvecklingen av autonom teknik.
Nu samlas den utvecklingen under ett tak och i Portland i USA inrättas ett nytt center för teknikutvecklingen. Och Daimler skjuter till en hel del pengar – av forskningsbudgetens totalt 25 miljarder kronor (fram till och med 2019) öronmärks fem miljarder för eldrift, uppkoppling och självkörande teknik.