Fordon
Tyska lösningen gör stealth-planen synliga
F-35. Foto: Master Sgt. Donald Allen
Radartillverkaren lyckades följa två ”osynliga” exemplar av USA:s stealth-jaktplan i 150 kilometer. Tyska Hensoldt hittade dem med hjälp av bruset från mobilmaster, radio- och tv-signaler.
Stealth-tekniken minskar effektivt stridsflygplanens radarprofil, och länge smög USA ensamma i luften med modeller som attackflygplanet F-117 Nighthawk och bombaren B-2 Spirit. Men nu har de andra stormakterna knappat in på försprånget. Och i dag har även de små jaktplanen begåvats med stealth-egenskaper – från USA:s F-35 till Kinas J-20.
Men samtidigt är det givetvis många ingenjörer som ägnar dagarna åt att försöka peta hål på smygtekniken. Nu går den tyska radartillverkaren Hensoldt ut med att man har kunnat följa två exemplar av Lockheed Martins stealth-jaktplan F-35 i 150 kilometer. Företaget ska ha lyckats med detta under förra årets upplaga av Berlin Air Show.
Hensoldt hävdar att deras passiva radarsystem Twinvis representerar en ny generation av sensorer och processorer som kan upptäcka tidigare osynliga aktiviteter i luftrummet. Tekniken letar efter avvikelser i bruset av civila signaler, allt från mobilmaster till radio- och tv-signaler.
Stealth-tekniken minimerar flygplanens radarekon, men den kan inte skydda dem från att lämna ett avtryck i de studsande civila signalerna.
En annan fördel med Twinvis, till skillnad från radarsignaler, är att piloten förblir omedveten om att flygplanet följs från marken. Vid Berlin Air Show kunde Twinvis ta hjälp av några polska FM-sändare med en stark signal som gav en extra tydlig bild av de amerikanska stealth-flygplanen.
USA visade upp två F-35 i Berlin och alla förutsatte att de skulle delta i flyguppvisningen – men de hårt bevakade flygplanen förblev stående på marken.
Hensoldt var på plats för att demonstrera sitt system med hjälp av de deltagande flygplanen, och många har frågat sig om US Air Force inte ville ta risken att företaget skulle dra ned byxorna på deras smygteknik. När publiken hade skingrats var dock planen tvungna att lyfta, och de kunde följas i luften – från en intilliggande hästgård. Det rapporterar C4isrnet.
Ett argument mot Hensoldts lösning är att ett anfall mycket väl kan inledas med att all elektronik på marken slås ut – vilket skulle sätta stopp för Twinvis. Frågan är också hur systemet ska fungera exempelvis ute till havs där man inte har bruset av signaler.