Fordon

Tyska biljättar utreds för att ha fördröjt utsläppsteknik

Foto: Jan Collsiöö/TT

EU-kommissionen utreder fem tyska biltillverkare för att i maskopi ha undanhållit teknik för att sänka utsläpp.

Publicerad

Efter inspektioner har EU-kommissionen funnit "indikationer" på att BMW, Daimler, Volkswagen, Audi och Porsche haft möten där de tillsammans diskuterat utveckling och lansering av teknik för att sänka skadliga utsläpp från bensin- och diselbilar.

Kommissionen undersöker särskilt ifall de fem företagen samverkade i maskopi för att begränsa utvecklingen och utrullningen av:

  • Selektiv katalytisk reduktion, SCR. En metod där urea tillsätts avgaserna för att reducera mängden kväveoxider, NOx.
  • GPF-filter, som reducerar skadliga nanopartiklar från bensinbilar. Avgaserna leds in i filtret där partiklarna upphettas och omvandlas till koldioxid. Dessutom omvandlas kolväten, kväveoxider och kolmonoxid till koldioxid, kväve och vatten.

Kommissionen påpekar att den ännu inte har tillräckliga indikationer på att diskussionerna mellan företagen har varit i strid med EU:s kartellregler. Reglerna ger utrymme för företag att samarbeta för att förbättra produktkvaliteten.

Det finns ännu inget datum för när utredningen ska vara klar.