Fordon
Tysk diesel i kamp om USA-kunder
Chevrolet sätter en tysk dieselmotor i sin populära modell Cruze för att konkurrera med Volkswagens amerikanska dieselsatsning.
Det är första gången på 27 år som en personbil från GM säljs med dieselmotor i USA. Till skillnad mot Europa är dieselmotorer i personbilar mycket sällsynta i USA. Publiken kommer ihåg den dieselsatsning som gjordes på 1980-talet och där minnesbilden är bullriga, smutsiga och opålitliga motorer.
Den nya generation dieselmotorer som gjort succé i Europa det senaste decenniet har inte riktigt hittat till de amerikanska bilköparna. Det företag som är framgångsrikast är Volkswagen, där 20 procent av modellen Jetta säljs med dieselmotor.
GM vill nu locka samma kundkrets som faller för Jetta med en dieselversion av Cruze. Den kommer att bli omkring 50000 kronor dyrare än den bensindrivna basmodellen av Cruze, men säljargumentet är starkare motor. Cruze diesel ger 148 hästkrafter och vridmomentet 350 Nm mot 138 hästkrafter och 170 Nm för den bensindrivna basversionen. Dieselmotorn kan under tio sekunder, vid acceleration, öka vridmomentet till 380 Nm.
Tvålitersmotorn används redan av GMs tyska dotterbolag Opel i modellerna Astra, Insignia och Zafira. De motorer som ska sitta i Cruzemodellerna för den amerikanska marknaden tillverkas i Tyskland.
GM väntar sig ett försiktigt intresse för dieselalternativet och räknar med att 10 procent av Cruzeförsäljningen i USA kommer att omfatta dieselbilar. Förra året såldes i USA närmare 240000 Cruze.