Fordon
Tysk bilchef ratar elbilar
Wolfgang Hatz
Elbilar kommer aldrig att slå igenom på bred front och de förblir små och opraktiska. Det säger Wolfgang Hatz, chef för utvecklingen av motorer och drivlinor hos Volkswagen Group.
- Det finns en marknad i storstäderna, men elektriska bilar kommer i framtiden bara att utgöra 1 till 5 procent av alla bilar, säger Wolfgang Hatz till norska Dagens Näringsliv och tillägger:
- Och då pratar vi om långt fram i tiden.
De eldrivna stadsbilarna blir små och opraktiska, spår Wolfgang Hatz. Alternativet är exklusiva elsportbilar.
Någon vanlig mellanklassbil med elektrisk drivlina tror han inte att vi kommer att få se på gatorna inom överskådlig tid:
- De närmaste åren är det fossila bränslen som är mest aktuella för bilindustrin.
Wolfgang Hatz tror på små, kompakta bensin- och dieselmotorer (downsizing), som görs allt mer effektiva och kraftfulla genom till exempel högtrycks direktinsprutning och tvåstegs turboöverladdning.
- För att få ner utsläppen ska vi skala ner bilarna, vikten och storleken, säger Wolfgang Hatz till Dagens Näringsliv.
Wolfgang Hatz är en legend inom bilbranschen och brukar ibland kallas ”Mr Engine”. Han började sin karriär hos BMW i början av 1980-talet och arbetade sedan för Porsche, Opel och Fiat.
På senare år har hans kritik mot elbilar och hybrider gjort honom nästan lika omtalad som hans kunskaper om förbränningsmotorn.
Wolfgang Hatz har kallat hybridbilar ”dyrbara experiment”, som Volkswagen bara utvecklar för att politikerna kräver det.
Mr Engine menar att drivlinorna till hybriderna är så dyra att utveckla att kostnaderna riskerar att sänka hela bilindustrin.