Fordon
Två tunga namn bakom nya el-motorcykeln Fuell
Tidigare Harley Davidson-ingenjören Erik Buell har startat ett nytt mc-märke. Helelektrifierade Fuell. Foto: Fuell
För alla motorcykelintresserade är Erik Buell ett känt namn. Han startade märket som bar hans namn och under årtionden var Harley Davidsons sportmärke. Men när det gick i graven 2009 försvann han från radarn.
Men nu är ingenjören Erik Buell tillbaka. Denna gång med ett nytt märke kallat Fuell, som har 100 procent fokus på elektrifierat.
Förutom Buell finns Frédéric Vasseur med i bilden. Han är förutom chef för Saubers F1-stall även ägaren till företaget som bygger chassina till el-racingserien Formula E. Och Vasseur ger Fuell tyngd till skillnad från de dussin nystarts-el-motorcykelföretag som har poppat upp på sistone.
Så vad kan vi då förvänta oss från denna duo? Jo, till att börja med kommer de släppa en elcykel kallad Fluid redan i år. Denna har två batterier som tillsammans ska kunna ge 20 mils räckvidd. Modellen ska släppas i två versioner, en som är begränsad till elassistans på upp till 32 km/h – och en som klarar av mopedmässiga 45 km/H. Men Fuell-hojarna är inte billiga. Från 30 000 kr kommer de kosta.
Men för de som inte alls är intresserade av att trampa själv har Fuell mer potenta alternativ – el-motorcykeln Flow. Även denna finns i två olika versioner. En med 11kW-motor och en med 35 kW.
Rent mekaniskt är Flow intressant då man väljer en navmotor istället för en mer klassisk design med centralt placerad motor och kedja/rem till drivhjulet.
Enligt Fuell ska motorcykeln vara klar för äventyr 2021 och då till en prislapp på runt 100 000 kr.Som sagt, Erik Buell vet vad som krävs för att starta och driva ett motorcykelmärke och Vasseur har både kontakter och tillverkningsanläggning för att klara produktion – så om några ska lyckas göra elmotorcyklar riktigt konkurrenskraftiga så lär de vara kandidater.