Fordon

Två steg mot effektivare bränsleceller

Så här vill Christophe Duwig göra bränslecellerna mer effektiva. Fakta: Johan Kristensson, Grafik: Jonas Askergren Foto: Christian Rehn

En bränslecellsdrivlina har i dag en verkningsgrad på 40–50 procent. Christophe Duwig vill höja den rejält.

Publicerad

Förhoppningarna på bränsleceller har funnits länge. Tekniken är knappast ny utan härstammar från början på 1800-talet. GM visade 1966 upp vad som brukar kallas den första bränslecellsbilen, Electrovan.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här