Fordon

Tusentals hyrbilar ska leverera sig själva med förarlös teknik

Magnus Carlsson, ansvarig för självkörande bilar på Semcon. Foto: Semcon
Bilden på Volvon är från tillfället när Born to drive-systemet demonstrerades i Göteborg.

Att hantera fordon är en resurskrävande verksamhet. Ett konsultbolag och en bilhandlare hoppas kunna effektivisera logistiken med självkörande teknik.

Publicerad

Nu i januari inleder teknikkonsultbolaget Semcon en förstudie hos Volvo bil, en återförsäljare inriktad på att sälja nya och begagnade fordon till Volvoanställda. I verksamheten ingår även biluthyrning.

Volvo Bil hanterar varje år över 25 000 fordon. Syftet med förstudien är därför att undersöka hur verksamheten kan effektiviseras genom att låta bilarna köra sig själva, till exempel innan upphämtning och efter avlämning av en hyrd bil.

– Det handlar alltså inte om självkörande bilar på det sätt som vi brukar prata om dem, utan om en lösning för att förflytta fordon inom ett avgränsat område, det man kallar applied autonomy, säger Magnus Carlsson, ansvarig för självkörande bilar på Semcon.

Ett liknande projekt kallat Born to drive avslutades nyss, där Semcon och Volvo cars ingick. Målet i det projektet var att effektivisera logistikkedjan mellan bilfabrik och återförsäljare. I Born to drive lyckades man åstadkomma en helt mjukvarubaserad lösning som bland annat bygger på navigering med hjälp av en GPS-RTK vilket medger centimeterprecision vid uppställning av bilar i exempelvis hamnar.

Magnus Carlsson vill inte kalla det nya projektet för en ren förlängning av Born to drive utan som en av flera tillämpningar av en liknande teknik.

Hur kommer det att rent konkret gå till på Volvo Bil?

– Det är det vi ska ta reda på. Vi börjar med en förstudie och tittar in i deras verksamhet – vilka behov finns i deras logistikkedja i dagsläget? Bland annat har de behov av att köra och tvätta bilar etcetera. Där finns massa möjligheter, säger han.

Någon tidsplan vill Magnus Carlsson inte dela med sig av i dagsläget.