Fordon

Trollhättan redo för ny Saab-ägare

Byggstenarna i Phoenix. Grafik: Jonas Askergren

Förhandlingarna om Saabs konkursbo går in på slutvarvet. Det går fortfarande att rädda bilproduktionen i Trollhättan och guldägget Phoenix, den tekniska plattform som framtidens Saabmodeller ska byggas på. Men en köpare måste våga satsa långsiktigt.

Publicerad

Saab Country lever än. Trots att fabriken stått stilla i över ett års tid och trots att konkursprocessen dragit ut på tiden. I Trollhättan finns hundratals erfarna Saab-ingenjörer i olika företagskonstellationer.

– Vi har lyckats bevara bilbyggarkompetensen i Trollhättan. Vi var snabba på att identifiera och sy upp dem som hade unika kunskaper och som var viktiga för Saab i framtiden, säger Tore Helmersson, vd för teknikparken och utvecklingsbolaget Innovatum i Trollhättan.

Saab Automobile gick i konkurs i december 2011. Då hade fabriken stått stilla i åtta månader, eftersom pengarna var slut och underleverantörerna slutade leverera komponenter.

Först försökte dåvarande ägaren Victor Muller att hitta nya finansiärer för att rädda företaget från konkurs – utan att lyckas. Sedan har konkursförvaltarna förhandlat med olika intressenter till hela eller delar av konkursboet.

Enligt konkursförvaltarnas senaste besked fanns det i början av april en handfull spekulanter på hela Saab Automobile. I dag bedöms antalet vara nere i två seriösa kandidater – kinesiska Youngman och indiska Mahindra & Mahindra.

Tore Helmersson välkomnar en ny seriös ägare till bilfabriken.

– Jag vill vara med och skriva ett nytt kapitel i Saabs historia, säger han till Ny Teknik

Innovatum har hjälpt många Saab-ingenjörer att starta egna konsultföretag inom sina respektive specialiteter.

– Vi har haft tio nya företag i vår inkubator och hjälpt ett antal nystartare på vägen. Dessutom finns det ytterligare några företagsbildningar på gång, säger Tore Helmersson.

Samtidigt har det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform varit med och finansierat två stora avknoppningar från Saab Automobile – växellådsspecialisten Victura och teknikkonsulten Lean Nova, där specialisterna från Saabs tekniklabb samlats.

I Trollhättan finns också drivlinespecialisten EAAM, företaget som utvecklat en unik elektrisk bakaxel som ger en framhjulsdriven bil fyrhjulsdrift. Det är en avknoppning från Saab Automobile, men numera helägt av amerikanska American Axle.

Det tyska komponentföretaget ZF, som har varit med och utvecklat Phoenixplattformen, finns också med i bilden. Och nyligen har teknikkonsulten Combitech etablerat sig i Trollhättan.

– Räknar vi in all denna ingenjörskompetens och bilbyggarkunnandet handlar det om över 300 personer i det kunskapskluster som en ny ägare till Saab Automobile har tillgång till, säger Tore Helmersson.

Läs också: Saabchef får toppjobb – på Volvo

Sags om Saabs framtid

"Om Saab Automobile får rätt ägare kommer det inte att vara några problem att rekrytera rätt folk."

Eric Geers, tidigare informationschef på Saab Automobile, nu samma jobb på kinesiska Qoros.

"En jättechans för en ny ägare som vill ha ett europeiskt premiummärke."

Matts Carlsson, ekonom och ledarutvecklare på Göteborg Management Institute.

"Jag vill skriva ett nytt kapitel i Saabs historia."

Tore Helmersson, vd för teknikparken och utvecklingsföretaget Innovatum i Trollhättan.

"Vi fick en exklusiv möjlighet att se och lära oss hur Scanias modultänkande fungerade. Det är det som är det värdefulla i Phoenixplattformen."

Mats Fägerhag, tidigare teknisk chef på Saab Automobile.

"Det finns tillräckligt med kompetens att bygga upp Saab Automobile igen."

Per Bränneby, fd klubbordförande för Sveriges Ingenjörer på Saab Automobile.

Källa: Ny Tekniks intervjuer med ovanstående personer.