Fordon
Trenden 2018: Bilarna lär sig förstå föraren
Under 2018 kommer människa och maskin börja lära känna varandra. Batterierna kommer bli billigare men kanske inte så mycket bättre. Och så lär miljösyndarna vilja bli miljökämpar.
1. Människa och maskin börjar lära känna varandra
Automatiseringen av fordon är glödhett och lär fortsätta vara så 2018. Även om Audi i fjol lanserade vad företaget menar är den första nivå 3-bilen tycks många tillverkare vara överens om att denna mellannivå är en dålig idé. Fokus ligger i stället på nivå 4, den näst högsta nivån, där systemet förväntas klara sig på egen hand i många typer av situationer.
Det är dock några år kvar till en bred lansering av dessa fordon. Under tiden lär vi här i Sverige få bevittna ett antal försöksverksamheter, bland annat från Volvo och Nobina. Det är nu dags för människan att börja lära känna maskinen.
– Utvecklingen går mot nivå 4. Men för att komma dit behöver föraren kopplas bort och all utveckling just nu handlar om att förstå föraren bättre, säger Cristofer Englund, forskningsledare inom samverkande och automatiserade fordon på Rise Viktoria.
Han är övertygad om att nivå 4-bilar kommer att ha en given plats i många typer av trafikmiljöer – men inte i alla ännu på ett tag. Därför måste övergångarna fungera.
– Det gäller att känna föraren så att det kan ske i rätt tid, säger han.
2. Kanske inte så mycket bättre batterier – men billigare
Nyheter om nya och revolutionerande batterikemier som ska öka elbilarnas räckvidd eller förkorta laddtiden duggar tätt. Men sett till vad som faktiskt kommer att hända under 2018 är det nog snarare ytterligare prissänkningar på vanliga litiumjonbatterier vi kommer att få se.
– Det blir nog främst inkrementella förbättringar, steg för steg. Ingenjörerna blir bättre på att förstå hur hårt batterierna kan köras utan att det inverkar på livslängden, och de som bygger cellerna lär sig att öka mängden aktivt material i dem, säger Henrik Ekström, forskare i tillämpad elektrokemi på Skolan för kemivetenskap vid KTH.
Enligt Bloomberg New Energy Finance var priset på litiumjonbatterier 273 dollar per kWh år 2016. Nyligen presenterades 2017 års siffra som innebär en 23-procentig minskning: 209 dollar. Nya fabriker planeras och byggs vilket lär fortsätta pressa priset nedåt, om inte brist på de ingående metallerna drastiskt ändrar på saken.
– Litiumjonbatterier har funnits sedan 1990-talet och är en förhållandevis mogen teknik. Dessutom verkar nu fordonstillverkarna ta elbilsfrågan på allvar, säger Henrik Ekström.
3. Alla vill bli miljökämpar
Flera av jättarna inom fordonsindustrin har de senaste åren gjort misstag som gjort att deras miljömässiga rykte solkats rejält. Det tydligaste exemplet är förstås Volkswagen och dieselgate.
Ett skamfilat rykte bättras lämpligen med verklig handling. Volkswagen har lanserat en omfattande elektrifieringsstrategi tänkt att erbjuda körning med nollutsläpp.
Men många av de nya fordonen kommer under åtskilliga år framöver fortsatt vara i huvudsak fossildrivna. Då gäller det för tillverkarna att försöka stå på två ben samtidigt. Räkna därför med en intensifiering i marknadsföringen kring biodrivmedel och elektrifiering – och fler reklamfilmer på bilar i natursköna omgivningar.
– Vi lever i ett greenwashing-paradigm. Mer eller mindre alla sysslar med det och självklart också fordonsindustrin. Miljöfrågan är så brännhet i dag och alla företag känner sig mer eller mindre tvungna att legitimera sitt sätt att vara på, säger Cecilia Soler, forskare i hållbar konsumtion och marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Tre viktiga fordonshändelser 2018
Juli: Lagen om bränslebyte, den så kallade reduktionsplikten, börjar gälla. Den tvingar drivmedelsleverantörerna att gradvis öka inblandningen av biobränsle i drivmedlet. Inledningsvis är reduktionsnivåerna 2,6 procent för bensin respektive 19,3 procent för diesel.
Juli: Den nya fordonsbeskattningen, bonus-malus, börjar gälla. Nya fordon får en ny straffskatt för koldioxidutsläpp de tre första åren. Rena elbilar får en bonus på 60 000 kronor, gasbilar 10 000, laddhybrider beroende på utsläpp.
Någon gång under året: Regeringen sätter ner foten om hur kommuner får införa miljözoner, det vill säga på vilket sätt äldre bensin- och dieselbilar kan förbjudas i särskilda områden.