Fordon

Tre nya motorer – GM visar upp sin elektriska framtid

Foto: GM
Foto: GM

En trio motorer som ska täcka alla behov. När GM presenterade sin nya Ultium-familj så var skalbarhet, moduluppbyggnad och gemensam design nyckelfaktorer.

Publicerad

I Europa är GM snudd på utraderat och när det kommer till elektrifiering är det inget vi ännu så länge fått se något större utbud av ännu. Men i USA så har man en satt igång en ny elektrifieringsoffensiv – och central i denna är tillverkarens nya Ultium-motorer.

Serien består av tre olika enheter. En 180 kW maskin för framaxeln, en motor om 255 kW som går att använda både fram och bak samt slutligen en 62 kW-motor som assisterar vid fyrhjulsdrift. Samtliga motorer har utvecklats och kalibrerats av GM och inom familjen ska man kunna blanda förhållandevis friskt.

– 20 års erfarenhet av utvecklingen av eldrivlinor och mer än 100 år av massproduktion av fordon hjälper GM att snabbt skifta från konventionella fordon till elbilar.  Vårt vertikala tillvägagångssätt, som då omfattar både hårdvara och mjukvara hjälper oss att ta kontroll över vårt eget öde samt ge oss en markant konkurrensfördel, säger Mark Reuss, chef för GM i ett uttalande.

Av motorerna är de båda större av permanentmagnet-typ men då designade med avsikten att minimera beroendet av sällsynta jordartsmetaller. Den mindre kraftfulla 62 kW-enheten är av typen asynkron/induktionsmotor.

GM anger att det går att använda upp till tre motorer i en elbil och att det är förhållandevis fritt hur de används. I exempelvis GMC Hummer har tillverkaren petat ner tre stycken av 255 kW-typen. Något som då innebär en beräknad uteffekt på ”över 1 000 hästkrafter”

Men allt är ju inte maskiner och hårdvara. GM vill gärna även uppmärksamma att man har en rejäl utvecklingsavdelning när det kommer till mjukvara. Totalt 11 000 personer arbetar med det och än fler räknar tillverkaren kunna anställa.

Ovan nämnda el-Hummer är den första modellen som får agera affischnamn för Ultium Drive, men fler ska ansluta. Utöver de egna märkena GMC, Cadillac, Chevrolet och Buick har man även licensierat ut tekniken till Honda och Acura.