Fordon

Trådlös laddning av elbilar på svävtågbanan

Utrustning för induktionsladdning finns i en 1,20 meter bred ränna. Foto: Intis

Magnetsvävtåget Transrapid kör inte längre på testbanan i Emsland - men det gör i stället elbilar som testar induktionsladdning.

Publicerad

När det definitiva slutet för magnetsvävtåget Transrapid kom 2011 var frågan vad som skulle hända med testbanan i Emsland i nordvästra Tyskland. Ägaren av banan, IABG, hittade dock ett nytt användningsområde - test av trådlös laddning av elbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här