Fordon

Trådlös laddning av elbilar på svävtågbanan

Utrustning för induktionsladdning finns i en 1,20 meter bred ränna. Foto: Intis

Magnetsvävtåget Transrapid kör inte längre på testbanan i Emsland - men det gör i stället elbilar som testar induktionsladdning.

Publicerad

När det definitiva slutet för magnetsvävtåget Transrapid kom 2011 var frågan vad som skulle hända med testbanan i Emsland i nordvästra Tyskland. Ägaren av banan, IABG, hittade dock ett nytt användningsområde - test av trådlös laddning av elbilar.

Grundprincipen för trådlös överföring av elenergi hade man redan gedigen erfarenhet av under åren när magnetsvävtåget utvecklades. Möjligheten att testa trådlös laddning fanns redan på magnetsvävtågets bana.

Det företag som nu testar induktionsladdning, Intis, är ett dotterbolag till IABG. På ett 25 meter långt avsnitt av banan i Lathen har man anpassat den forna magnettågbanan till trådlös laddning för bilar.

En särskild testsläde utrustad med lampor dras över sträckan. När strålkastarna lyser fungerar överföringen av el perfekt. Avståndet mellan släden och spolarna i marken är 15 cm.

Men även små elbilar, lastbilar och bussar ingår i försöken. Här kan olika institutioner och företag testa företeelser som påverkan från elektromagnetiska fält på bilelektronik, kommunikationsteknik, metallkomponenter i fordonen liksom påverkan på primär energiförsörjning vid färd.

Vid provsträckan finns möjligheter att testa med effekter på upp till 200 kW.

Det sista provtåget, TR09, var tänkt som förlaga till ett flygplatståg för en bana mellan Münchens internationella flygplats och stadens centrum. Men projektet röstades ner eftersom det ansågs för dyrt. Sedan dess finns inga konkreta planer på den tyska magnetsvävtekniken. Den enda kommersiella bana som byggdes var i Shanghai där tågen trafikerar en 31 km lång sträcka till den internationella flygplatsen. Topphastigheten är 430 km/h.

TR09 står nu parkerat i en hall vid testbanan i Emsland.