Fordon
Toyotas bränslecellsbuss på marknaden 2016
Toyota testar bränslecellsbussar i centrala Tokyo. Nästa år ska tekniken vara redo för lansering.
I januari i år tog japanska Toyota en bränslecellsdriven buss i drift i reguljär lokaltrafik i Toyota City. Nu i juli har företaget börjat köra bränslecellsbussar även i tät innerstadstrafik i centrala Tokyo. Förutom att testa hur fordonet klarar olika trafikmiljöer så ska pilottesten visa hur bussarna kan göra nytta som nödkraftverk när det blir elavbrott.
Bränslecellsbussar drivs av vätgas och släpper endast ut vattenånga. Bussens drivlina bygger på samma teknik som bränslecellsbilen Toyota Mirai som började säljas i Japan i december i fjol. Men systemet är mycket kraftigare dimensionerat.
- Vätgasen lagras i åtta högtryckstankar som håller 70 megapascal. Sammanlagt ryms 480 liter vätgas.
- Två bränslecellsstackar som båda har en maximal uteffekt på 114 kilowatt omvandlar vätgasen till el.
- Bussen drivs av två elmotorer som har kapaciteten 110 kilowatt vardera.
Om allt går enligt planerna ska bussen, som rymmer 76 passagerare, lanseras kommersiellt under 2016.
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!