Fordon
Toyota avslöjar batteristorlekar i nya elbilsplattformen
Konceptskiss av framtida elbilsmodeller från Toyota. Foto: Toyota
Nya uppgifter om Toyotas planerade elbilsplattform har offentliggjorts, bland annat batteri- och motorstorlekar.
Toyota banade väg för hybridtekniken men har fram till nyligen inte velat ta klivet till helt eldrivna bilar. Nu får vi veta mer om hur den japanska bilbyggarjätten tänker sig vägen framåt.
Det är sedan tidigare känt att Toyota avser att använda sig av en dedikerad elbilsplattform kallad e-TNGA. TNGA står för Toyota New Global Architecture och prefixet e berättar att detta handlar om en renodlad elbilsvariant av plattformen.
e-TNGA blir modulär
Koji Toyoshima, Toyotas chefsingenjör för projektet, berättar nu för Automotive News att plattformen blir ytterst modulär vilket innebär att allt från stora till små modeller kommer att kunna byggas på den.
– Jag föreslog en plattformsidé som påminner om en radiostyrd modellbil, där du har ett batteri, motor och chassi som kan kombineras för att skapa olika typer av fordon. Alla bilens delar produceras som moduler, säger han.
Mittenmodulen kan expanderas för att rymma olika batteristorlekar och avgör bilens slutgiltiga längd. Batteriet kommer att kunna varieras mellan 50 kilowattimmar till 100. Två storlekar på elmotorer, liten eller medium, används och kommer kunna lämna effekter på mellan 80 till 150 kilowatt. Arkitekturen medger såväl fram- och bak- samt fyrhjulsdrift.
Räckvidd upp till 600 kilometer
För små fordon kan en räckvidd på 300 kilometer väntas och för de större någonstans mellan 500 och 600 kilometer.
Till en början kommer Toyota att använda sig av litiumjonbatterier men företaget fortsätter sin satsning på batterier med fast elektrolyt (solid state). Enligt artikeln i Automotive News har Toyota som intention att presentera bevis på utvecklingsframgångar under nästa sommar, då Olympiska spelen i Tokyo hålls.
Det är en något vagare utfästelse än vad Toyota tidigare har sagt. I somras gjorde en annan Toyota-chef ett uttalande om att företaget om möjligt skulle presentera en bil med fastelektrolytbatteri lagom till OS.
Företaget har som mål att ha producerat 5,5 miljoner elbilar till 2025, ett mål som tidigare gällde för 2030.