Fordon
Tolv har sökt nödlån
Tolv svenska underleverantörer söker akut hjälp från staten. Men nästan alla räknar med att klara sig utan skattebetalarnas pengar.
Samtidigt som branschen talar om kris är det bara ett dussin underleverantörer till fordonsindustrin som sökt regeringens så kallade undsättningslån.
- Jag är förvånad över att det är så få som sökt, hela branschen har ju samma problem som vi har, säger Lars-Olof Bergsten, vd för Precomp Solutions i Ulricehamn.
Ny Teknik har talat med åtta av de tolv företag som begärt akut hjälp från staten.
Gemensamt för dem är att de märkt en kraftig nedgång i beställningarna under hösten och tvingats varsla eller säga upp många anställda. Men bara ett av företagen säger att det riskerar att gå i konkurs om det inte snabbt får hjälp från staten. De flesta säger i stället att de söker "för säkerhets skull".
- Vi fiskar i alla vatten, i proaktivt syfte, säger till exempel Per Axell, vd för TVAB International i Töcksfors.
Svaren kan bero på att företagen inte vill erkänna hur illa ställt det är. Men de flesta företag som Ny Teknik talat med verkar snarare vara sådana som haft en bra beredskap för krisen och snabbt söker olika vägar ur den.
- Jag tror att det finns företag som har det värre än vi, men som inte vill skylta med sina problem, säger Lars-Olof Bergsten på Precomp Solutions.
Underleverantörernas branschorganisation FKG har tidigare larmat om att bankerna drar ner eller drar in sina checkkrediter till underleverantörer i fordonsindustrin och att företagen har svårt att få lån.
Hälften av företagen som Ny Teknik talat med säger att det är svårt att få lån.
- Bankerna har börjat betrakta fordonsindustrin som en riskbransch, säger Ulf Dofeldt, vd för Konstruktions-Bakelit i Örkelljunga.
De flesta leverantörerna talar om en nedgång i volym och omsättning på drygt 30 procent sedan i höstas.
Mikael Lundqvist, vd på Industriell Plåtproduktion i Mariestad, säger att bolagets omsättning halverats och att man befinner sig i en akut likviditetskris, med risk för konkurs.
Men alla företag utom ett säger att de klarar sig, även utan nödlånen. Precomp Solutions söker till exempel kapital på flera håll: från Almi, banken och ägarna.
Tre företag berättar hur mycket pengar de vill ha av skattebetalarna:
* Industriell Plåtproduktion söker drygt 10 miljoner kronor,
* Polytech Composites vill ha 15-20 miljoner,
* och Metallfabriken Ljunghäll 50 miljoner.
De övriga varken vill eller behöver säga några summor. Regeringskansliet har nämligen belagt ansökningarna med sekretess.
Statens krispaket till fordonsindustrin:
1. Metallfabriken Ljunghäll, Södra Vi.
2. Novacast Technologies, Tyringe.
3. Bharat Forge Kilsta, Karlskoga.
4. Precomp Solutions, Ulricehamn.
5. Nitator, Hyltebruk och Oskarström.
6. Industriell Plåtproduktion, Mariestad.
7. Fehrer Sweden, Ed.
8. Prestando, Trelleborg.
9. TVAB International, Töcksfors.
10. Konstruktions-Bakelit, Örkelljunga.
11. Polytec Composites Sweden, Ljungby.
12. Xcon, Köping (konsult, ingen anställd).
* 20 miljarder kronor i kredit-garantier till företagen. Garantierna ska hjälpa företagen att låna pengar från Europeiska investeringsbanken (EIB).
* 3 miljarder kronor till ett forsknings- och utvecklingsinstitut, som bland annat ska driva på utvecklingen mot nya, mer miljövänliga bilar.
* 5 miljarder i undsättningslån till de företag som befinner sig i akut ekonomisk kris.
* Det statliga riskkapitalbolaget Almi får större möjligheter att stödja nya produkter och uppfinningar.
* Från årsskiftet ska regeringen också att satsa 450 miljoner kronor i forskningsstöd till fordons-industrin via Vinnova. De pengarna är inte en del av dagens krispaket.