Fordon

Tillstånd för Dreamliner ifrågasätts

Deborah Hersman Foto: NTSB

Boeing fick på torsdagen tillstånd att provflyga Dreamliner för att utreda varför batteribränder uppstår. Samtidigt ifrågasätts godkännandet av dessa batterier.

Publicerad

De uppgifter Boeing lämnade till den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA om tillförlitligheten för litiumjonbatterier ifrågasätts nu av trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB.

Deborah Hersman, chef för NTSB, uppger att Boeing övertygat FAA om att rökutveckling från litiumjonbatterierna ombord endast skulle kunna inträffa vid 1 på 10 miljoner flygtimmar. Men hela flottan av Dreamlinerplan har flugit mindre än 100000 timmar, påpekade Hersman vid en presskonferens i Washington på torsdagen.

Och planet vars batteri fattade eld på Bostons flygplats hade bara hunnit med 169 flygtimmar.

NTSBs undersökningar visar att brand uppstod på grund av en serie kortslutningar i en av batteriets åtta celler. Därefter uppstod en okontrollerad kemisk reaktion, kallad "thermal runaway", och temperaturhöjningen gjorde att fler celler kortslöts och därefter började brinna.

Beroende på vad haveriutredarna kommer fram till kommer FAA att behöva utfärda nya flygtillstånd för den tekniska lösning som Boeing sätter in. Det är en process som kan ta lång tid. 50 plan från olika flygbolag står under tiden på marken.

Boeing har fått tillstånd att testflyga Dreamliner men endast med reducerad besättning och över icke tättbefolkade områden.

Enligt Deborah Hersman riktar batteriexperterna nu blickarna mot laddningsprocessen, tillverkningsprocessen och grundkonstruktionen av batteriet.

Under torsdagen fick flygbolaget Norwegian Air Shuttle besked från Boeing att de Dreamliner som skulle ha levererats i april och juni kan bli försenade. Norwegian gjorde en uppmärksammad annonskampanj i svensk press i början av januari där man marknadsförde resor med det nya flyglanet till New York med start i maj.