Fordon

"Tickande bomb

i Lastbilseuropa"

Scanias vd Leif Östling tror att lastbilskartan i Europa kommer att ritas om de kommande åren. Han menar att många av konkurrenterna har sålt lastbilar med återköpsgarantier – och att det kommer att straffa sig. Foto: Jörgen Appelgren

2009 går mot sitt slut och Scania visar svarta siffror, trots det massivaste säljtappet i mannaminne. Leif Östling har just förlängt krisavtalet med de anställda med ett halvår. Några uppsägningar kommer inte under nästa år.

Publicerad

På Scanias chefsvåning har vd Leif Östling sitt skrivbord vid kortväggen i samma rum som FoU-chefen, produktionschefen och övriga i verkställande ledningen. Något flott vd-rum finns inte, intervjun får vi göra i ett av sammanträdesrummen.

Leif Östling är nöjd med hur Scania har klarat sig hittills i krisen. Trots röda siffror i andra kvartalet tror marknaden på vinst även i år (till skillnad från Volvo som visar miljardförluster).

- Det går så bra för att vi är vana vid ett disciplinerat arbetssätt och vi har en bra kommunikation med våra anställda, säger han.

Däremot är han säker på att lastbilskartan i Europa kommer att ritas om de närmaste åren.

- Efter en sån här kris är det naturligt att man får en omstrukturering. 2010 kommer att bli ett väldigt kritiskt år. De flesta tillverkare har levt på "gammalt hull" under 2009: man har dragit ner produktionen och sålt från lager. Men det håller inte i ett år till, säger han.

Dessutom menar Leif Östling att branschen bär på en tickande bomb, i form av återköpsgarantier: man förbinder sig att köpa tillbaka lastbilen efter en viss tid för en i förväg överenskommen summa.

Höga återköpsgarantier är ett sätt att få marknadsandelar, men samtidigt riskabelt om konjunkturen faller.

- Vissa tillverkare har sålt stora flottor med återköpsgarantier i perioden 2005 till 2008, de trillar in nu från 2010 till 2012. Som det ser ut nu kommer de inte att kunna sälja de här fordonen vidare till det pris de köper tillbaka dem för.

Han nämner inte vilka av konkurrenterna han syftar på, men DAF, MAN och Daimler-Benz anses ha sålt många fordon med återköpsgaranti, inte minst i Östeuropa.

Blir det färre tillverkare än i dag?

- Jag har svårt att säga i vilka konstellationer, men i en omstrukturering brukar det ju oftast bli några färre.

Ser du Scania i någon ny konstellation? Ett samgående med MAN är ju nu återigen på tapeten.

- Vi sitter ju båda i en situation där den största aktieägaren är Volkswagen. Men jag brukar alltid hänvisa till att prata med Volkswagen. Det är en ägarfråga, jag spekulerar inte.

Scania har minskat personalen med totalt 4 100 anställda under krisen, men man har behållit den fast anställda produktionspersonalen.

Nerdragningarna har skett genom att de visstidsanställdas kontrakt inte förnyats.

- Nu är vi nere på strax under 10 000 anställda i produktionen, och vi behöver behålla den kärnkompetensen för att kunna göra det vi ska.

Dessutom har ni sparat genom ett krisavtal med fyradagarsvecka och utbildning. Men hur länge håller det?

- Nu har vi förhandlat om sex månader till så får vi väl se när vi kommer fram mot semestern nästa år om vi måste ta ytterligare en period. Men vi har samtidigt en väldigt bra uppställning kring det här från personalen. Vi har tagit ner kostnadsmassan för de anställda med 31 procent hittills, och nu plockar vi lite till. Så, vi får väl se.

Enligt Svenskt Näringsliv så ska det försvinna 70 000 jobb i Sverige under 2010. Hur många av dem försvinner på Scania?

- Inget.

Hur ser du på att använda bemanningsföretag i stället för att anställa?

- För vissa typer av servicearbeten har vi använt bemanningsföretag, men det går inte när det gäller dem som står direkt i produktionen.

Varför inte?

- Vi måste bygga upp kompetens i produktionen och den måste vi behålla inom företaget. Vi kan inte bygga upp den hos ett bemanningsföretag.

Östling har tre år kvar som vd

Leif Albert Östling har varit anställd på Scania sedan 1972. Han är både civilingenjör och civilekonom. Han utsågs 1989 till chef för Scaniadivisionen i Saab-Scania, och när Scania blev självständigt 1994 blev han vd. Han är 64 år, och hans kontrakt som vd sträcker sig till 2012.