Fordon

Thyssen Krupp släpper inte Kockums

Det blir ingen A26 byggd till fast pris av tyskarna, enligt intern information på Kockums. Foto: Kockums
Foto: Kockums
Foto: Kockums
Foto: Kockums
Hans Christoph Atzpodien. Foto: thyssenkrupp.com

NY TEKNIK AVSLÖJAR. Thyssen Krupp kommer inte bygga nya ubåten A26 för ett fast pris åt svenska staten. Det uppger chefen för den tyska koncernens marinverksamhet Hans Christoph Atzpodien, som inte vill släppa kontrollen över Kockums Stirlingteknik. Den skulle i så fall hota den egna tyska bränslecellstekniken.

Publicerad

Hans Christoph Atzpodien, som basar för Thyssen Krupps marinverksamhet, TKMS, träffade på tisdagskvällen anställda på det svenska dotterbolaget Kockums, numera omdöpt till TKMS AB, i Malmö.

Under mötet, som beskrivs som "blixtinkallat", tillbakavisade han uppgifter i svensk och tysk press om att koncernen är på väg att utmanövrera sitt eget dotterbolag från ubåtsmarknaden till förmån för det egna tyska ubåtsbolaget HDW.

Det framgår av internformation som i dag gått ut till Kockums anställda och som Ny Teknik tagit del av.

Samtidigt förklarade han att Thyssen Krupp inte kan erbjuda Försvarets materielverk, FMV, ett fast pris på byggbeställningen av nästa generations svenska ubåt A26, som drivs med luftoberoende svensk Stirlingteknik.

Den svenska regeringen har tidigare godkänt att FMV får beställa byggnationen av A26:an, men förhandlingarna med Thyssen Krupp har dragit ut på tiden.

Pressansvariga på FMV har tidigare uppgett för Ny Teknik att samtalen inte strandat utan att man i stället utvärderar offerten från det tyska bolaget.

I går kväll avslöjade Hans Christoph Atzpodien att man inte vill ta risken att lämna ett fast pris för A26:an till svenska staten. Han angav dels kostnadsskäl dels att FMV hindrar företrädare för HDW att delta i en "kostnadskontrollgrupp" kring projektet. Enligt uppgift har FMV inte velat ge det tyska bolaget insyn i projektet.

Han uppgav också att samma villkor - att man bara kan erbjuda sig att bygga ubåten på löpande räkning - även kommer att gälla andra kunder.

Enligt hans bedömning är att bara Norge som kan komma ifråga som exportmarknad för A26. TKMS inte kommer att hindra en sådan affär, uppgav Atzpodien.

På frågan om TKMS kan tänka sig att sälja sin svenska verksamhet svarade han ja.

Men samtidigt tillade han att bolaget då skulle förlora kontrollen över marknaden och att man skulle missgynnas av att "den svenska regeringen" skulle försöka sälja A26 utomlands.

Detta skulle innebära att HDWs ubåtsmodell 214, som är HDWs senaste bränslecelldrivna ubåt och även det ett luftoberoende system, skulle få en svårslagen konkurrent på världsmarknaden.

TKMS-chefen bekräftar att företaget fått propåer om att man borde sälja Kockums. Men oavsett vem som i framtiden kommer att äga bolaget anser han att det bästa vore om de båda ubåtstillverkarna inom koncernen kunde samarbeta mer nära. Han syftar på att båda har varsin unik ställning på ubåtsmarknaden genom sina luftoberoende system.

Kockums och HDW är också starka konkurrenter när det gäller att erbjuda en ny generation ubåtar till Australien. Kockums har tidigare sålt Collinsubåtarna till Australien. Enligt Kockums internrapport vore drömmen för Thyssen Krupp om de egna ubåtsbolagen tillsammans kunde konstruera den nya ubåten för Australien.

Men - svenska FMV vägrar släppa patenträttigheterna som gäller den svenska ubåtstekniken till Thyssen Krupp.

Ny Teknik har sökt men inte lyckats nå ansvariga på FMV för kommentarer.