Fordon Testar standardlok i kanaltunneln Vectron rusar in i kanaltunneln med ett 1350-tons godståg under helgens prov. Foto: Eurotunnel Ett standardlok av typ Vectron testades som godstågsdragare i kanaltunneln i helgen. Tunnelbolaget vill göra sig oberoende av speciallok. Håkan Abrahamson Publicerad 28 jan 2013 kl 15.07 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Hittills har sexaxliga speciallok dragit godstågen som trafikerar tunneln mellan Storbritannien och Frankrike. Med helgens prov ville tunnelbolaget Eurotunnel se om ett standardlok skulle klara samma uppgift. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon eurotunnel kanaltunneln
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” Northvolts vd Peter Carlsson lämnar sin post – dagen efter att den krisdrabbade batteritillverkaren ansökt om rekonstruktion i USA.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.