Fordon

Testar litium-jonbatteri i tåget

Får el från ledning och batteri

Där kontaktledningen upphör tar batteriet över elförsörjningen i ett försökståg hos operatören JR East.

Publicerad

Järnvägsbolaget har tagit fram en eldriven motorvagn som ska köra på bansträckningar som både är elektrifierade och sådana som inte är det.

För batteridriften används litium-jonbatterier med kapaciteten 163 kWh och spänningen 600 V. På sträckor utan nämnvärda stigningar blir topphastigheten 100 km/h och räckvidden 50 km.

Batteriet laddas med ström från luftledningen även under gång, men det kan också laddas vid stationer på oelektrifierade sträckor.

Under oktober och fram till årsskiftet ska JR East ta reda på om batterikapaciteten räcker för kombinationsdriften och vilken uppladdningstid man måste räkna med för batterierna.

2011 ska testerna vara klara varefter bolaget ska fatta beslut om drivsystemet ska användas i reguljära turer.