Fordon
Teslas kaxiga säljmål ger risk för växtvärk
Foto: AP Photo/David Zalubowski/TT & AP Photo/Kiichiro Sato/TT
Upp emot 400 000 bilar och stabil vinst. Elon Musk tror att 2019 kommer att vara ett kanonår för Tesla. Men risken för växtvärk är överhängande och analytiker förutspår att märket kan få rejäla serviceproblem.
När Tesla kvartalsrapporterade under onsdagen så var det en blandad kompott man levererade. Bolaget missade de förväntade målen, dock kunde tillverkaren uppvisa en högre omsättning. Men tro inte att den färgstarke Elon Musk lät ett beigedoftande resultat lägga sordin på stämningen. Nej, han slog på stora trumman och gav prognosen att man kommer leverera 360 000 till 400 000 nya bilar under 2019. Siffror som innebär en tillväxtökning på 45-65 procent jämfört med i fjol. Därtill förutspår han att man kommer gå med vinst varje kvartal framöver.
– Till och med om det blir recession ligger den globala efterfrågan på över 500 000, sade Elon Musk under ett konferenssamtal efter rapporten. Varje år bygger vi lika många bilar som vi gjort under alla tidigare år, vi förväntar oss att leveranserna i år kommer att vara 50 procent högre än i fjol.
Ett frågetecken i ekvationen är dock hur Tesla menar att de ska hinna bygga alla dessa bilar. Man har haft rätt rejäla produktionsproblem och kvalitetsbrister och för bara två veckor sedan varslade man sju procent av sin arbetsstyrka.
Analytiker inte lika övertygade
Enligt brittiska the Guardian utgör många av de som fått beskedet att de inte ska vara kvar företagets mest erfarna bilbyggare. Lägg till detta att Elon Musk sagt att Shanghai-fabriken man påbörjade bygget av den 7 januari redan i år ska börja leverera bilar, och det blir inte lättare att få ihop det.
Men vad kommer då allt det här sammantaget ge för effekter? En hel del analytiker är i vanlig ordning inte alls lika övertygade om Teslas lysande framtid som herr Musk. Detta då den större volymen, leder till en större kostym – och detta i sin tur till ett större ansvar även efter att bilarna lämnat fabriken.
Detta samtidigt som de modeller som nu rullat i flera år börjar göra sig påminda i serviceledet. För även om Tesla påstår att 80 procent av alla reparationer kan utföras utanför ett servicecenter – har väntetiderna för att få komma till verkstäderna blivit långa. Tillverkaren tog förvisso upp serviceproblem som en del under sin kvartalsredovisning och sade då att det var topprioriterat.
Så det återstår att se om 2019 blir den enorma succé som Tesla förutspår, eller om det blir ett år då tillverkaren måsta axla den ansvarsmantel som övriga biltillverkare har – och se till att eftermarknaden fungerar?