Fordon

Termokraftverk spar vikt i flygplanet

Termokraftverk utplacerade i flygplanskroppen kan spara kilometervis med kabel, enligt EADS och forskare i Wien.

Publicerad

Termogeneratorn utnyttjar temperaturskillnaden mellan det kalla flygplansskrovet och temperaturen i kabinen. Generatorn ger mellan 8 och 10 milliwattimmar, tillräckligt för att driva sensorer som känner av exempelvis försvagningar i skrovet och skickar uppgifter trådlöst.

I generatorn finns en liten vattenbehållare som fungerar som buffert för temperaturändringar, exempelvis när planet landar och luften på marken är kallare än den inne i kabinen. Även då alstrar termogeneratorn ström.

Med systemet spar flygbolagen kostnader både vid service och vid tillverkning, då man slipper kabeldragningen. Forskarna anser att termogeneratorn dessutom är överlägsen batteridrift. Eftersom livslängden för ett plan är minst 30 år skulle batterier behöva bytas minst hundra gånger, anser forskarna.