Fordon

Teknisk direktör: Maximal otur med färjan

Viking Lines Amorella gick på grund i lördags. På sämsta tänkbara ställe. <br/> - Nu undersöker vi den svarta lådan, säger Tony Öhman, teknisk direktör på Viking Line.

Publicerad

Det var 11.40 på lördagsförmiddagen som M/S Amorella, med cirka 2 000 passagerare, gick på grund vid Julgrund i Ålands skärgård. Fartyget var då på väg från Åbo till Stockholm.

- Vi har två hjälpmotorer som producerar ström. De blev bränslelösa och stannande. Det gjorde att också huvudmotorerna stannade. eftersom de då är utan kylvatten vilket i sin tur kan leda till att de skadas, säger Tony Öhman.

Hjälpmotorerna drivs av två bränslesystem som oberoende ska kunna köras.

- Man höll på med servicearbeten på det ena bränslesystemet vid tillfället. Det ska inte påverka det andra bränslesystemet så nu måste vi titta i vår svarta låda för att se varför båda slogs ut. Det ska vi göra idag och kan förhoppnings få svar senare i veckan, säger Tony Öhman.

Hjälpmotorerna startade igen inom tre minuter men då var det redan försent.

- Vi hade maximal otur då det hände på den absolut sämsta platsen på hela rutten. Samtidigt kan vi konstatera att personalen på bryggan inte gjorde några fel. Bland annat släpptes ankare ned vilket sänkte farten från 15 till 2 knop vid grundstötningen, säger Tony Öhman.

Har liknande incidenter hänt förut?

- Att båtarna blir strömlösa händer eftersom det är avancerade system vi kör med. Men att båda bränslesystemen blir utan bränsle har aldrig hänt förut.

Några timmar efter grundstötningen var dykare på plats för att undersöka skadorna. De kunde konstatera att fartygets bulb i fören fått en spricka och några bulor. Totalt handlade det om ett område på cirka fyra kvadratmeter. Inget vatten hade dock kommit längre än till barlasttanken och skadorna bedömdes vara minimala. Fartyget fick därför tillåtelse att för egen maskin köra till Mariehamn. Väl där fick de cirka 500 svenskarna ombord åka hem med färjan Rosella. De anlände Stockholm på söndagsförmiddagen.