Energi

Tekniken som gjorde bränslecellen 90 procent billigare

Eddie Pröckl testar vridmoment och acceleration på Toyotas bränslecellsbil på plats i Japan. Foto: Toyota
Sedan 2008 har Toyota kapat 90 procent av kostnaden samt halverat storleken och vikten på bränslecellen, utan att minska prestanda (som då uppgavs till 90kW). Nu får bränslecellen plats under framsätet i en liten Lexus. Foto: Toyota
Även kostnaden för vätgastankarna har minskat med 90 procent. Dels klarar sig den nya bränslecellsbilen med två tankar, mot fyra i tidigare generationer, dels har man kunnat använda kolfiber av billigare kvalitet. Foto: Toyota

Det är som en scen i en film. En avspärrad del av Tokyos hamnområde. Skyskrapor i fonden. Tre underligt dekorerade bilar bränner varv på varv runt en konmarkerad bana. Det enda som hörs är däckens ljud mot asfalten, särskilt när någon av oss förare lyckas få hjulen att spinna loss.

Publicerad

Det är lite oklart vad vi egentligen håller på med. Toyota visar sin nya bränslecellsbil, men det vi internationella biltestare ägnar oss åt har mycket lite med själva bränslecellen att göra. Vi testar vridmoment och acceleration (som beror på vilken elmotor man använder), vi provocerar bromsar och fjädring, vi kör våra varv. Vad man kan säga om bränslecellen är att den verkar fungera – alltså omvandla vätgas till el – under dessa fältmässiga förhållanden.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här