Fordon
Tanka elbilen med flytande elektrolyt
Batteridriven modellbil
Glöm timslånga laddtider för elbilen. Tanka ny elektrolyt i batteriet på macken och kör vidare.
Det är tanken bakom ett forskningsprojekt vid tyska Fraunhoferinstitutet för kemisk teknologi i Pfinztal.
Batteriforskarna använder s k redox flowbatterier, som använder flytande elektrolyt. Vid svag laddning kör man in på macken, tömmer den använda elektrolyten och fyller på ny.
Den gamla elektrolyten kan sedan laddas på stationen och användas igen.
Batteritypen är inte ny påpekar Jens Noack, en av batteriforskarna. Två flytande elektrolyter som innehåller metalljoner flödar genom porösa grafitelektroder separerade av ett membran, som tillåter protoner att passera. Ström uppstår då vid elektroderna.
Nackdelen har tidigare varit att dessa batterier har betydligt sämre kapacitet än exempelvis litium-jonbatterier, kanske bara en fjärdedel så mycket.
Men nu har Fraunhoferforskarna lyckats höja kapaciteten så batteriet kan jämföras med litium-jonbatterier.
Nu återstår att bygga flera celler till batterier och optimera dem. Tillsammans med kolleger vid universitetet för tillämpad vetenskap i Wolfenbüttel har man byggt bilmodeller som drivs med prototypbatterier.