Fordon
Tändstiftsjätte satsar på batterier
NGK vänder blicken mot batterier.
Övergången till elbilar innebär ett paradigmskifte och det har japanska NGK fattat.
Den stora tändstiftstillverkaren skiftar fokus – och storsatsar på batterier.
Förbränningsmotorn har länge varit den dominerande drivkällan inom bilbranschen. Men allt mer tyder på att diesel- och bensinmotorer inte har någon lysande framtid. Allt striktare utsläppskrav samt alternativa drivlinor håller på att förändra industrin. Och det innebär att traditionella biltillverkare och underleverantörer måste hänga med.
En sådan är NGK Spark Plug Co, ett japanskt företag som sedan 1936 har försett branschen med tändstift. I en intervju med Reuters avslöjar företagets forsknings- och utvecklingschef, Takio Kojima, att insikten om att deras huvudprodukt snart var obsolet kom 2010. Då lanserade Nissan elbilen Leaf och Tesla bubblade upp med sin Roadster.
– Vi insåg att det var oundvikligt att industrin vid något tillfälle skulle skifta från förbränningsmotorer till batterielbilar. Och det skulle i slutändan göra våra tändstift och lambdasonder till föråldrad teknik, säger Kojima till nyhetsbyrån.
Istället för att enbart fokusera på komponenter till traditionella motorer har NGK de senaste sju åren även tittat på batteriutveckling och fastnat på så kallade ”solid state” – batterier med fast elektrolyt. Dessa förutspås kunna övertrumfa dagens, men ännu så länge har ingen lyckats få fram ett tillräckligt bra batteri till rätt pris.
Även Toyota och BMW är inne på att fast elektrolyt utgör framtiden och Bosch ögnar intresserat tekniken.
NGK satsar på batterier som består av en ”oxid-baserad kemi samt keramer”. Tekniken har tidigare använts i småbatterier – men företaget tror att det går att skala upp rejält.
– Det är relativt enkelt att arbeta i små format, men när du kommer till större storlekar blir det väldigt svårt att sätta samman dem, säger Kojima.
Exakt vad man använder i sina batterier är inget som utvecklingschefen vill gå in på – de senaste fem åren har man dock lyckats få fram ett batteri som mäter tio gånger tio centimeter. Men det dröjer ett tag innan NGK:s huvudprodukter blir utbytta. Först ”någon gång under 2020-talet” kommer företagets batterier vara tillräckligt kraftfulla, lätta och prisvärda för att kunna konkurrera med litiumjonbatterier.