Fordon

Sveriges nya biljätte pluggar in

Cevt har placerat batteriet i den nya plugin-hybriden i en klassisk tunnel mellan framstolarna.”Själva batteriet är av samma typ och tillverkare som i Volvo XC90-hybriden”, säger Börje Grandin. Foto: Sören Håkanlind
Cevt delar hemligt garage med systerbolaget Geely Design. Skynket döljer en kommande modell. Foto: Sören Håkanlind
Börje Grandin och verkstadsmekanikern Martin Blennrot vid en maskerad Lynk & Co 01 plug-in, en förseriebil. Foto: Sören Håkanlind

Elektrifiering av Volvo, Geely och det egna bilmärket Lynk & Co är nästa stora uppdrag för Cevt, China Euro Vehichle Technology, i Göteborg. Planen är en plugin-hybrid 2017, en hybrid tidigt 2019 och en elbil därefter under året.

Publicerad

Det märks redan i receptionen att Cevt är ett företag som går på högvarv. Flera grupper står på kö. Under tiden förs animerade samtal om tekniklösningar och detaljer. Det pågår överallt i de nio knökfulla hus på Lindholmen där Cevt huserar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här