FORDON

Sveriges bästa elcykeltest – vilken elhoj är bäst?

Ny Tekniks redaktion har noga testat några av marknadens populäraste elcyklar.

Utbudet av elcyklar har på senare tid fullkomligen exploderat. Men vilken elcykel är bäst? Och vad för teknik ska man satsa på? Ny Tekniks testpanel har testat sju olika alternativ: från 8 000 till 64 000 kronor.

Publicerad Senast uppdaterad

Fakta

Vad är en elcykel?

Definitionen för att vara en godkänd elcykel är att de följer vissa konstruktionsprinciper. Dessa är:

• Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökas, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbacke och i stark motvind.

• Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter på över 25 km/h.

• Motorns kontinuerliga märkeffekt får vara högst 250 watt.

Om ett eller flera av kraven inte uppfylls – anses fordonet inte längre vara en cykel och då gäller andra krav och förutsättningar för att det ska få brukas i trafik.

Källa: Transportstyrelsen

När de första moderna elcyklarna lanserades var det med teknik som ofta var klumpig, tung och med batterier som inte sällan krånglade. Det här är historia. I dag finns det en hel uppsjö av olika alternativ från billiga elcyklar med enklare teknik och mindre batterier till tekniskt avancerade rackare med batterikapacitet att klara rejäla långturer.

Vad ska man tänka på om lockelsen efter en elcykel kommer?

Det första är att titta på sitt behov. Vad ska elcykeln användas till? För precis som med alla andra fordon gäller det specificera noga. Är det pendling, träning, transport av barn och för handling eller bara för söndagscykling?

Ny Teknik har testat sju olika elcyklar. Testpanelen har bestått av sex personer, och alla cyklar har blivit provkörda av minst fyra testare, som alla har varit med och satt betyg.

Elcyklarna vi har testat:

Crescent Elder

Crescent Elmer

Ecoride Ambassador

Riese&Müller Multicharger

Specialized Vado

Vässla Pedal

Zipforce Distance

Olika teknik

Det går att dela in moderna elcyklar i tre olika kategorier, men oavsett vilken så är det en grundregel som gäller. För att det ska klassas som en elcykel måste det vara en pedalförsedd cykel vars konstruktion innebär att motorn inte driver om du inte trampar.

I Sverige gäller även regeln att elmotorns effekt inte får överstiga 250 watt samt att den inte får ge något krafttillskott när hastigheten är över 25 km/h.

De tre olika teknikerna handlar om var man placerar motorn:

Navmonterad: När motorn sitter i navet på cykeln, vanligtvis framnavet. Det här är teknik som var vanligare förr då den är enklare och billigare. Fördelen är just att det är ett mer plånboksvänligt allternativ samt att det är teknik som är lätt att serva. Nackdelarna är att det är teknik som inte känner av hur hårt du trampar vilket kanske förtar mycket av cykelkänslan. De cyklar som har navmotorn bak är på grund av platsbrist begränsade till vilken typ av växlar de kan utrustas med. På grund av konstruktionen är det inte heller möjligt att ha fotbroms.

Mittmonterad: När motorn sitter inkorporerad som en del av vevhuset. Det här är teknik som vuxit enormt på sistone och Bosch, Shimano, Mahle, Specialized och Yamaha är kända märken. Fördelarna är att det ger bättre cykelkänsla då motorn anpassar sig efter hur man trampar. Att vikten ligger i mitten ger även cykeln bättre balans. Ytterligare fördel är att man enkelt själv kan byta däck/slang om det behövs då man inte behöver ta särskild hänsyn till sladdar eller annat.

Nackdelar med mittmotorn är att växlarna slits i högre utsträckning, det är även en lite bökigare service på motor… och framförallt är priset på tekniken högre.

Påhängsmotor/eftermonteringsteknik: När motorn och batteri köps separat från cykel och sedan eftermonteras. Här finns det många spännande alternativ där tekniken kan driva direkt på däcket, på fälgen eller på bromsskivan.

Fördelarna beror helt på vilken typ man köper, men i många fall är ett stort plus att man lätt kan koppla loss och flytta tekniken vid behov. Priset är även lägre då det inte handlar om att man behöver köpa en hel cykel.

Nackdelarna är att verkningsgraden är mycket lägre samt att beroende på teknik kan det vara högt slitage på andra komponenter såsom däck, fälg, bromsskivor, växlar, kedja och kassett.

Batterier och vikt

Något som är viktigt att veta när man ger sig på elcyklar är att tekniken innebär en hel del vikt. Motorer kan väga allt från cirka 1,5 kg upp till det tredubbla. Addera sedan vikten från batteriet och vi pratar om påläggsvikt om allt från fyra upp till tio kg. Det kanske inte låter mycket, men en vanlig cykel vägar någonstans mellan 12 och 20 kg – så extravikten känns av.

Räckvidd på elcykel

Något man ofta vill veta är hur långt man kommer med en elcykel. Men det är en omöjlig fråga att svara på i stil med hur långt är ett snöre? I dagsläget finns det ingen standardiserad körcykel (cykelcykel?) att referera till vilket innebär att tillverkarna är fria att uppge vad de vill. Ofta handlar det om räckvidder på 50 till 90 km, men spannet är stort och det finns allt från ganska klena 30 km upp till 150 km som officiell notering. Men den siffran är en uppskattning vid ”normal” användning. Har du mycket uppförsbackar, cyklar enbart på grusväg, har tung last och så vidare – påverkar det räckvidden.

Pris på elcyklar

Elcyklar har precis som vanliga cyklar ett enormt prisspann. De enklaste varianterna börjar strax under 10 000 kronor och dyrgriparna kostar över 100 000 kronor. Här är det viktigt att hålla tungan rätt i mun för det är många delar att faktiskt tänka på.

Priset på cykeln innehåller ju dels själva elcykel-tekniken i form av batteri och elmotor – men sedan alla komponenter som en vanlig cykel har. Därtill erbjuder tillverkarna olika appar, uppgraderingsmöjligheter samt annan kringutrustning.

Att sikta in sig på billigast möjliga kan även innebära lite av en återvändsgränd och när någon av cykelns komponenter ger upp – då är det bara att kassera resten.

Vilken är den bästa elcykeln?

Så vilken elcykel är den bästa? Det är helt beroende på vad behovet och plånboksutrymmet dikterar. Men här har Ny Teknik under två veckor låtit sex testpiloter hårdköra åtta olika elcyklar. I pendling, för handling, vid transport samt … bara för att det är kul att cykla.
Framöver kommer ytterligare cyklar adderas för att ge en bredare översikt av vad som är bäst i de olika segmenten.

Vi har bedömt elcyklarna på följande punkter:
• Motor
• Cykelkänsla
• Byggkvalitet
• Komfort
• Prisvärde
• Vardagspraktikalitet

Följ länkarna under de enskilda testen för att läsa betyg, punkt för punkt, för varje cykel.

Crescent Elder

Cresent Elder

Snabbt omdöme: En riktigt trevlig och snygg elcykel – kvalitetskänsla, med väl fungerande komponenter och tystgående mittmotor. Så pass tung att det är svårt att komma upp i hastighet över 25 km/h på raksträckor, (högsta tillåtna assistans) vilket förtar cykelkänslan en aning. Relativt prisvärd.

Betyg: 7,5

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här.

Crescent Elmer

Elcykel med cykelkorg på pakethållaren.
Crescent Elmer är en eldriven transportmodell.

Snabbt omdöme: Robust konstruktion med good enough-assistans i trampet. Cykeln klarar mycket last utan att ekipaget säckar ihop – stabilt dubbelstöd och fotbroms gör lastning och färd trygg. Men robustheten gör cykeln otymplig ibland – och det finns några detaljer som inte håller så hög kvalitet.

Betyg: 6,7

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här.

Ecoride Ambassador

Ecoride Ambassador.

Snabbt omdöme: Om du inte är på jakt efter spjutspetsteknik – utan snarare en vardagspraktisk elcykel som sköter transporten A till B. Smart stöldskyddslösning och genomgående stabil känsla – ambassadören levererar på detta.

Betyg: 7,3

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här.

Riese&Müller Multicharger

Riese&Müller Multicharger
Riese&Müller Multicharger.

Snabbt omdöme: Det här är en gedigen elcykel med kvalitetskomponenter. Komforten är som hämtad från en annan (bättre) galax – det finns inget potthål i världen som kan störa din cykeltur. 

Men det finns nackdelar med hojen. En av dessa är den astronomiska prislappen.

Betyg: 7,8

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här

Specialized Vado

Specialized Vado.

Snabbt omdöme: Automatväxlad, remdriven och radarförsedd. Här har vi en teknikspäckad premiumhoj för de som vill ha enkel användning och lågt underhåll. Många smarta lösningar – men allt har sitt pris.

Betyg: 7

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här.

Vässla Pedal

En elcykel av märket Vässla framför en molnig himmel.
Vässla Pedal.

Snabbt omdöme: Det här är en rolig elcykel som erbjuder en härlig stund, för vissa. Redaktionen var oense om cykeln som helhet, vilket på sätt och vis gör den intressant nog att testa själv! Det finns självklart nackdelar, en är att man behöver använda en mobil som display.

Betyg: 5,5

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här

Zipforce Distance

En vanlig cykel med påhängsmotorn monterad på framdäcket.
Påhängsmotorn Zipforce Distance.

Snabbt omdöme: En bra budgetlösning för dig som hellre behåller din vanliga cykel, men vill få extra drivkraft i pendlingen. Men var beredd på en nostalgitripp i ljudnivån som påminner om gamla tiders dynamos för cykellysen.

Betyg: 5

Testad: Maj 2023

Läs hela testet här.

Q&A

Vanliga frågor om elcyklar

Hur fort får en elcykel gå, och hur snabbt får man cykla?

Definitionen av en elcykel är att elmotorn bara får hjälpa till då man trycker på tramporna och som max får den hjälpa till att komma upp i 25 km/h. Den som vill kan dock trampa på efter det – men då är de ren muskelstyrka som gäller. Elcyklar, till skillnad från många mopeder utan koppling, frirullar i nedförsbackar vilket innebär att man utan vidare kan komma upp i hastighet långt över 25 km/h.

Hur fungerar en elcykel?

Konstruktionen i en elcykel kan variera, men grunden är en cykel med en motor. Motorn kan vara placerad i ett av naven, i vevhuset (mittmonterad) eller som ett påhängsalternativ. Just det senare finns i många olika utföranden där motorn kan driva på däcket, fälgen eller till och med bromsskivan.

Hur stark motor får en elcykel ha?

Maximal effekt, oavsett hur motorn är placerad, är 250 W.

Vad kostar det att ladda en elcykel?

Kostnaden för en laddning varierar beroende på var du laddar och vilken typ av elabonnemang du laddar på. Storleken på batteriet är självklart en avgörande faktor. Om vi tar ett batteri på 400 Wh innebär det alltså att ”kostnaden” för ett fullt batteri ligger på under 0,5 kWh. 2022 var genomsnittspriset per kWh i Sverige på 107 öre vilket efter skatter, moms och nätbolagens pålägg innebär att det kostade runt en krona att ladda ett fullt batteri.

Hur lång tid tar det att ladda en elcykel?

Det varierar beroende på batteristorlek samt kapacitet på laddare. I dagsläget har de flesta cyklar en medföljande laddare på 3–4A och uppger laddtider på mellan 2,5 och 5 timmar.

Hur långt kan man cykla på en laddning?

Det går inte att svara på exakt och till skillnad från andra fordon finns det inte någon harmoniserad standard. Tillverkarna redovisar räckvidd olika, men ger ofta en fingervisning av vad man kan förvänta sig vid ”normal” varierad cykling. Cykeltypen spelar absolut in och utöver det har många cyklar olika nivåer av assistans, vilket påverkar mycket. Backar, motvind och så vidare inverkar också.

✉️ Språk- eller faktafel i texten? Skriv och berätta.