Fordon
Sverige överväger flygningar i vulkanaskan
Transportstyrelse kommer tillsvidare inte att tillåta flygningar i områden där det finns spår av vulkanaska. Samtidigt undersöker man egna testflygningar. —Vi måste använda oss av vetenskapliga metoder, säger Elisabeth Sallfeldt, LFV.
EUs transportministrar kom i måndags kväll fram till att det ska finnas möjlighet att dela in luftrummen i Europa i tre zoner:
En där det är fritt att flyga, en zon där viss flygning kan tillåtas trots att det kan finnas spår av aska, och en zon där flygförbud råder.
Flygsäkerhetsmyndigheterna i EU-länderna får avgöra själva om man vill införa zonindelningen eller inte. I Sverige beslutade Transportstyrelsen efter ett möte i går att avvakta med att införa den mellanzon där flygning kan tillåtas — trots lite aska i luften.
Samtidigt går man vidare och undersöker, tillsammans med (LFV), möjligheterna att få fram underlag för att bedöma mängderna aska i luften.
—Vi tittar på en metod för hur vi skulle kunna gå till väga för att göra bedömningarna, säger Elisabeth Sallfeldt, chef för flygtrafiktjänsten vid LFV till Ny Teknik.
Syftet skulle vara att checka hur askan är spridd i det svenska luftrummet och hur tjocka stråken av de skrovliga partiklarna är.
Elisabeth Sallfeldt uppskattar att det i så fall kommer att handla om någon slags testflygningar där planen är utrustade med avancerad mätapparatur. Hon betonar att mätmetoderna och tillvägagångssätten måste bygga på vetenskap.
—Vi vill inte ha det som i Tyskland där man först bara provflög i flera dagar för att se om maskinen höll och om det gick att landa, säger hon.
Först under gårdagen flög det tyska testplanet med utrustning ombord, för att samla in och mäta halterna av vulkanaskan.