Fordon

Svenskt samarbete ska elektrifiera bergtäkten

Arbetsmaskiner: Från diesel till el. 3d-illustrationer: Albin Nilsson / Volvo. Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Johan Kristensson
Form följer funktion i Volvos självkörande dumper, där styrhytten tagits bort och flaket dominerar. Foto: Jörgen Appelgren
Den autonoma och helt eldrivna dumpern HX2 lastar 15 ton och började som ett studentprojekt. Foto: Jörgen Appelgren
Hybridhjullastaren har gått på prov i Kalifornien i ett halvår. Resultatet blev en halvering av bränsleförbrukningen jämfört med en dieseldriven L150. På bilden syns David Duimovic. Foto: Jörgen Appelgren
Erik Uhlin Foto: Jörgen Appelgren
Joakim Unnebäck Foto: Jörgen Appelgren
Johan Sjöberg Foto: Jörgen Appelgren
Andreas Sunesseon.Foto: Jonas Ljungdahl Foto: Jonas Ljungdahl

Vägen till automatisering och elektrifiering av arbetsmaskiner kan tyckas lång. Men på Volvo CE förbereds just nu ett projekt som på allvar kan förändra förutsättningarna – åtminstone i bergtäkter.

Publicerad

Arbetsmaskiner är ett brett begrepp som omfattar allt från bensingräsklippare till gruvtruckar. Den gemensamma nämnaren är att de i huvudsak drivs av fossila bränslen och att utsläppskraven släpar efter personbilar och lastbilar. Men en förändring är på gång, om än långsam.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här