Fordon Svenskt samarbete ska elektrifiera bergtäkten Arbetsmaskiner: Från diesel till el. 3d-illustrationer: Albin Nilsson / Volvo. Grafik: Jonas Askergren. Fakta: Johan Kristensson Form följer funktion i Volvos självkörande dumper, där styrhytten tagits bort och flaket dominerar. Foto: Jörgen Appelgren Den autonoma och helt eldrivna dumpern HX2 lastar 15 ton och började som ett studentprojekt. Foto: Jörgen Appelgren Hybridhjullastaren har gått på prov i Kalifornien i ett halvår. Resultatet blev en halvering av bränsleförbrukningen jämfört med en dieseldriven L150. På bilden syns David Duimovic. Foto: Jörgen Appelgren Erik Uhlin Foto: Jörgen Appelgren Joakim Unnebäck Foto: Jörgen Appelgren Johan Sjöberg Foto: Jörgen Appelgren Andreas Sunesseon.Foto: Jonas Ljungdahl Foto: Jonas Ljungdahl Vägen till automatisering och elektrifiering av arbetsmaskiner kan tyckas lång. Men på Volvo CE förbereds just nu ett projekt som på allvar kan förändra förutsättningarna – åtminstone i bergtäkter. Johan Kristensson Publicerad 5 mar 2018 kl 07.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elfordon volvo fordon
KARRIÄR Om populära utbildningen: ”Det är olyckligt att det blivit så” Efter en facklig varning om industriell ekonomis dominans bland toppstudenter får nu tre av de stora lärosätena ge sin bild.
ELBILAR ”Har man en miljon i bilbudget är den ett givet alternativ” En återvändande veteran som hoppas återerövra Europa med elbilar. Ny Teknik provkör Cadillac Lyriq.