Fordon

Svensken visar sitt snåla transportmedel för USA

Foto: Alain Thébault/Sarah Perez

Anders Bringdal tog Seabubbles till Miami för att sälja in den svävande farkosten som en energisnål sjötaxi. Förhoppningen är att elfordonet ska avlasta storstädernas vägar.

Publicerad

Deras eldrivna pod flyger fram över vattnet på två bärplan. Lösningen ger en mycket låg energiförbrukning, vilket förhoppningsvis ska göra Seabubbles till en transportlösning för framtiden.

Det började med att franske seglaren Alain Thébault slog sig samman med Anders Bringdahl, svensken som en gång var världens snabbaste vindsurfare. Tre år efter starten har företaget 25 fastanställda, och duon har bestämt sig för att deras första kommersiella version av Seabubbles ska vara en båttaxi på mellan 4-5 meter som har plats för fyra personer utöver föraren.

Dagens prototyp kan bara leverera 1,5 timmes körning med fullt batteri, och att ladda den tar fem timmar. Men den färdiga farkosten ska ge 2,5 timmars körtid och kunna laddas på 35 minuter. Dagens topphastighet på 15 knop ska omvandlas till en marschhastighet på 16 – och en maxkapacitet på 20 knop.

Till det första originalet har man byggt ytterligare fem prototyper, och en av dem besökte nyligen Miami.

Där berättade grundaren om hur mycket mindre energi som deras farkost kräver, och vilket genomslag detta skulle kunna få för att avhjälpa trängseln på vägarna.

– Städerna har i dag en sak gemensamt: föroreningar och trafikstockningar. Men varje stad har vattenvägar, som är tämligen outnyttjade. Tänk att man har en gigantisk motorväg som skär rakt igenom stadskärnan och att ingen använder den – varför är det så? Du skulle kunna göra det här med en konventionell båt, men med en normal båt med en normal förbränningsmotor skulle din bränslekostnad ligga mellan 70-130 dollar i timmen. För oss ligger den på två dollar, säger Anders Bringdahl till Tech Crunch.

För att slå sig in på USA-marknaden har de gått samman med Daniel Berrebi vars företag Baja Ferries har köpt i sig i Seabubbles. Entreprenören hävdar att han redan har lyckats sälja fyra båtar lokalt, och prislappen sägs ligga på modiga 200 000 dollar.

En bidragande faktor bakom det saftiga priset är de vattentäta litiumjonbatterierna. Bolaget har redan kunder i Amsterdam, Rotterdam, Moskva och St. Petersburg – men Bringdal konstaterar att företagets tidigare prognos om att man skulle finnas i 50 städer till år 2024 kanske var lite väl optimistisk.