Fordon

Svenska ubåten som ska ta hem stororder i Australien

Det är en vidareutveckling av Kockums Collinsubåt som är aktuell för Australien. Foto: Kockums

Europa riskerar missa framtida ubåtsbeställningar till nya uppstickaren Sydkorea.<br/> Samtidigt ligger Sverige bra till när Australien ska köpa nya ubåtar.

Publicerad Senast uppdaterad

För första gången på fem år ska regeringscheferna i EU strax före julhelgen diskutera försvarsfrågor, då Europeiska rådet samlas i Bryssel.

Toppmötet intresserar inte minst Camille Grand, chef för den oberoende franska tankesmedjan Fondation pour la recherche stratégique.

I dagarna är han på besök i Stockholm för att presentera sin syn på de försvarsutmaningar som EU står inför. Bland annat ska toppmötet dryfta det bistra läget inom den europeiska försvarsindustrin, som Kommissionen vill råda bot på med en ny handlingsplan.

- Kommissionen vill bland annat satsa mer pengar på forskning och utveckling. Det innebär tillskott av nya pengar och såddkapital, vilket är viktigt om industrin ska klara att hålla hög kompetens, säger han.

Camille Grand höjer ett varnande finger för att den ekonomiska krisen lett till att europeisk industrin tappat kraft medan länder som Kina och Sydkorea rycker fram.

Han ifrågasätter exempelvis om Europa har råd att ha ubåtsvarv i Spanien, Tyskland, Frankrike och Sverige som alla tävlar om kommande kontrakt på konventionella ubåtar, som exempelvis Australiens jätteorder som gäller tolv ubåtar.

Den interna fajten kan leda till Europa förlorar framtida ubåtsbeställningar till Sydkorea, som är igång med att designa en egen ubåt, med amerikansk teknik, varnar han. I stället förespråkar han samarbete mellan fartygstillverkarna.

- Självklart måste sådana diskussionerna även inbegripa regeringar, tillägger han.

Enligt tidningen The Diplomat (17 augusti) planerar Sydkorea att bygga tre egna ubåtar med början 2018. De uppges bli dieseldrivna och kunna stanna under ytan under lång tid. (Enligt rykten ska de inkludera nya missiler som kan skjutas upp vertikalt, vilket sägs öka den sydkoreanska marinens räckvidd.)

När det gäller Australiens ubåtsbeställning, som uppskattas vara värd 240 miljarder kronor, ligger Sverige och Kockumsvarvet just nu bra till.

Landets försvarsminister David Johnston sa i mitten av oktober att favoritalternativet är en vidareutvecklad version av de ubåtar man har i dag, Collinsubåtarna. De senare har svensk design men är byggda på varv i Australien.

Enligt uppgift pågår det nu förhandlingar och diskussioner mellan myndigheter i Australien och Kockums kring en förstudie som avser den vidareutvecklade modellen.

Sydkorea bedöms dock även av svenska experter kunna bli ett "reellt konkurrenshot" för Europa på lång sikt.

Camille Grand talar sig också varm för att EU-länderna ska satsa på gemensamma strategiska förmågor. De som är aktuella är lufttankning, cybersäkerhet, obemannade farkoster och satellitkommunikation och -spaning.

Decembermötet bedöms i första hand dock bara komma att diskutera samarbete kring obemannade farkoster.

- Att åstadkomma gemensamma resurser kommer dock ta många år. Det är en process som inbegriper gemensam träning och teknisk certifiering, betonade Jean-Pierre Lacroix, Frankrikes ambassadör i Sverige, under en frukost på den franska ambassaden i morse.