Fordon

Svenska Tesla-fälgarna sänker energiförbrukningen

På bilden kan man skönja designen av fälgen.
Alexander Florman, vd The New Aero, samt simuleringar av aerodynamiken med och utan de speciella fälgarna på en Tesla Model S. Bilden är ett montage.

UPPDATERAD. Vad som kan vara de första externt utvecklade aerodynamiska fälgarna till Tesla Model S har nu tagits fram – av ett svenskt bolag.

Publicerad

En av batteribilens största begränsningar är ännu så länge räckvidden. För att optimera den blir det relevant att i så hög utsräckning som möjligt minska förluster, exempelvis luftmotståndet. Det har det svenska bolaget The New Aero tagit fasta på och utvecklat en fälg som enligt simuleringar sänker luftmotståndet med cirka 10 procent på Model S jämfört med Teslas egen Turbine-fälg.

-Jag köpte själv en Tesla Model S årsmodell 2014 och märkte hur förbrukningen ökade med 15 procent när jag satte på sommarfälgarna, som var både bredare och större. Fälgarna kom ut i luftströmmen runt bilen och påverkade aerodynamiken, säger Alexander Florman, vd.

Han började leta efter aerodynamiska fälgar att köpa. Tesla sålde under en period sådana som tillbehör med slutade med det omkring 2013 på grund av låg efterfrågan, enligt Alexander Florman. När han inte hittade några försökte han få en fälgtillverkare att nappa, men gick bet.

Några år senare träffade han Rasmus Eriksson som då arbetade med utformning av luftintag på Scania. De bestämde sig för att försöka utveckla en aerodynamisk fälg på egen hand.

-Vi började skissa, cadda och simulera. Hösten 2016 bildade vi ett bolag. I och med att Tesla hade gått ut med hur mycket deras aerodynamiska fälgar sänkte luftmotståndet kunde vi konstatera att vi skulle kunna nå samma resultat, säger han.

Senare anslöt också en tysk designer vid namn Uli Heckmann, som nu agerar kreativ chef.

Mönsterskydd väntar

Alexander Florman vill inte visa upp hur fälgarna ser ut eftersom designen ännu inte är mönsterskyddad. Men han konstaterar att det optimala ur luftmotståndssynpunkt är släta fälgar och att den variant hans företag utvecklat därmed strävar åt det hållet. Samtidigt måste de vara attraktiva rent designmässigt. En fokusgrupp bestående av Tesla-ägare har därför fått tycka till om utseendet. På simuleringsbilden visad från sidan kan designen skönjas.

-Vi kommer att visa upp designen i maj, säger Alexander Florman.

Genom tester av Exa, en utvecklare av simuleringsprogram, fastställdes minskningen av luftmotståndet till 9,9 procent jämfört med Teslas Turbine-fälg. Beroende på vilken hastighet bilen kör i ger det olika påverkan på energiförbrukningen. Enligt Tesla står luftmotståndet för knappt hälften av energiförbrukningen vid 80 kilometer i timmen och två tredjedelar vid 120 kilometer i timmen. Kör man i den lägre hastigheten blir alltså sänkningen av energiförbrukningen knappt 5 procent.

Formpressad fälg starkare

The New Aero har nu valt ut en italiensk fälgtillverkare som ska leverera 200 exemplar i juni. Dimensionen blir 21"x8,5. Materialet blir aluminium och fälgarna kommer att formpressas i stället för att gjutas. Det ger en starkare fälg som dock kostar mer att tillverka. Eftersom Tesla Model S är en tung bil på över två ton måste fälgarna klara av minst 750 kilo stycket. Det är få fälgar som gör det och Alexander Florman menar därmed att detta är den enda externt utvecklade aerodynamiska fälgen som passar till Tesla Model S.

Priset för fyra fälgar exklusive däck blir 45.000 kronor. Till en början kommer de bara att finns för Model S men framöver kan även Teslas andra modeller bli aktuella.

Rättad artikel: Tidigare angavs att den elektriska drivlinans högre verkningsgrad jämfört med förbränningsmotorns gör att en minskning av luftmotståndet får större påverkan på energiförbrukningen. Men omvänt förhållande råder. Rätt är i stället att batteribilens begränsade räckvidd gör det mer relevant att minska luftmotståndet.